Η αμεσότητα των social media επιβεβαιώθηκε στην πρόσφατη κρίση που προκάλεσαν σχόλια παίκτη του Big Brother περί «βιασμού». Το επίμαχο κλιπάκι, που είχε μεταδοθεί στο live streaming του παιχνιδιού στο διαδίκτυο, έγινε άμεσα viral και η κατακραυγή των χρηστών του Twitter έφερε στην πρώτη θέση το αίτημα να κοπεί συνολικά το παιχνίδι, με το hashtag #CancelBigBrother.

Λιγότερο από 24 ώρες αργότερα, ενώ έχουν γραφτεί και συνεχίζουν να γράφονται άπειρες λέξεις για το απαράδεκτα χαμηλό επίπεδο του παιχνιδιού, τρεντάρει το #OpenBigBrotherGRLive, με χρήστες να ζητούν την επανεκκίνηση και του live streaming, κάνοντας σχόλια όπως το εξής: «Ευχαριστούμε που μας κάνετε υποδείξεις και που μπαίνετε σε συλλήβδην συμπεράσματα για τη νοημοσύνη μας, αλλά από τη στιγμή που βγήκε ο Αντώνης εμείς θέλουμε πίσω το #BigBrotherLiveGR. Γίνατε τώρα όλοι τιμητές των πάντων, μόλις βρείτε ευκαιρία… Αλέ λοιπόν!!!»

Από ένα σημείο και μετά, βέβαια, το #OpenBigBrotherGRLive χρησιμοποιείται και από όσους θέλουν να διαμαρτυρηθούν που κάποιοι ζητούν να επανέλθει το live. Κάποιοι που αυτοχαρακτηρίζονται ως «no lifers» (σ.σ. “Δεν έχω ζωή”) παρακολουθούν τα live γιατί δεν έχουν τι να κάνουν στη ζωή τους. Άλλοι δε, το κάνουν για να έχουν για παρέα. Αφήνουν το κομπιούτερ ανοιχτό και κάτι ακούν. Είναι δύσκολο να καταλάβεις ποιος σοβαρολογεί και ποιος τρολάρει ποιον στο Twitter, αν δεν είσαι συστηματικός χρήστης της πλατφόρμας. Αξίζει να σημειώσουμε πάντως ότι το πρώτο επεισόδιο που μεταδόθηκε από τον ΣΚΑΪ μετά τον χαμό έκανε τηλεθέαση 23,74%. Pas mal.

Άλλοι υποστηρίζουν ότι το live streaming χρειάζεται, προκειμένου να σχηματίζουν αντικειμενική άποψη για τους παίκτες και το ποιος πρέπει να κερδίσει, λέγοντας ότι αν μεταδίδονται μόνο τα μονταρισμένα επεισόδια, η παραγωγή μπορεί να κατευθύνει τις εντυπώσεις κόβοντας και ράβοντας στιγμιότυπα.

Οπότε μάλλον καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι οι περισσότερες επικρίσεις προήλθαν από εκείνους που ούτως ή άλλως επικρίνουν το format του Big Brother και προφανώς δεν θα το έβλεπαν, ενώ πολλοί από εκείνους που το έβλεπαν –αν όχι όλοι– είναι διατεθειμένοι να… ξεχάσουν ό,τι έγινε και να συνεχίσουν να το παρακολουθούν, επικαλούμενοι σε τελευταία ανάλυση το «άλλοθι» ότι ο παίκτης αποπέμφθηκε. Ξεχνούν όμως ότι η κουλτούρα του «χτισίματος» ενός ριάλιτι ουσιαστικά επιβάλλει μια σύνθεση παικτών που να ευνοεί τις αντιπαραθέσεις. Τι καλύτερο από το να βάζεις άτομα με εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις και αρχές –και, άρα, με αναπόφευκτα ακραίες συχνά συμπεριφορές– να αλληλεπιδρούν, και μάλιστα με όλα τα στερητικά σύνδρομα της απομόνωσης από τον έξω κόσμο;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Big Brother: Εικόνες άμετρης ντροπής

Η επίσημη ανακοίνωση του ΣΚΑΪ δε, ανέφερε το εξής: «Η δημοσιοποίηση του συγκεκριμένου σχολίου στο πλαίσιο της διαδικτυακής μετάδοσης οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος εργαζομένου, ένα σφάλμα δίχως πρόθεση, το οποίο, παρά τα μέτρα που είχαν ληφθεί, δεν μπόρεσε να αποφευχθεί». Τι σημαίνει αυτό, αλήθεια; Ότι αν δεν είχε γίνει αυτό το «ανθρώπινο λάθος», το επίμαχο σημείο μπορεί να είχε κοπεί και άρα ο παίκτης να μην είχε εκτεθεί ποτέ και να παρέμενε στο παιχνίδι με τις ίδιες ακριβώς απόψεις που είχε όταν μπήκε; Καλό θα ήταν το κανάλι να μας διευκρινίσει ποια δικλείδα ασφαλείας θα μπορούσε να το αποτρέψει αυτό, αν όντως υπάρχει live streaming 23 ώρες το 24ωρο. Αντ’ αυτού, φαίνεται πως ο ΣΚΑΪ προσπαθεί να βάλει το θέμα κάτω από το χαλί προβάλλοντας μια δήθεν ευθιξία. Γιατί μπορεί να πει κανείς ότι το λάθος δεν ήταν το γεγονός ότι ακούστηκε η σκέψη αυτού του παίκτη, αλλά το γεγονός ότι επιλέχθηκε ένας παίκτης που εν έτει 2020 σκέφτεται έτσι και πρεσβεύει ανάλογες αντιλήψεις – κάτι που στη διαδικασία επιλογής παικτών θα έπρεπε να είχε φανεί ξεκάθαρα. Καθώς ο συγκεκριμένος παίκτης και θέμα τις χοντρές γυναίκες είχε –όπως δήλωσε– και με τους γκέϊ. Κάποια σχετική ερώτηση δεν του έγινε κατά τη διάρκεια του casting;

Τι άλλο επικαλείται ο ΣΚΑΪ για να ξεπλύνει από πάνω του το «μίασμα» και να συνεχίσει να εκμεταλλεύεται εμπορικά μια πολυδάπανη παραγωγή, που ήδη του έχει στοιχίσει περισσότερο από όσο υπολόγιζε εξαιτίας της αναβολής της πρεμιέρας που προκάλεσε η πανδημία; Ότι «κρατά τις γυναίκες σε υψηλή θέση». Πώς; Αναφέροντας ότι: «Στον Όμιλό μας γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η θέση της γυναίκας σε μία σύγχρονη και ευνομούμενη κοινωνία είναι μακριά και πέρα από σεξιστικά στερεότυπα, προκαταλήψεις και πατριαρχικές αντιλήψεις. Το αποδεικνύουμε άλλωστε έμπρακτα, απασχολώντας πλήθος γυναικών σε θέσεις κλειδιά». Είναι δηλαδή το θέμα του σεβασμού των γυναικών απλώς και μόνο ζήτημα ποσόστωσης; Άθελά του, το κανάλι καταλήγει να προσβάλλει τις ίδιες του τις εργαζόμενες, χρησιμοποιώντας τες ως «αντίβαρο» σε ένα ατόπημα. Η συζήτηση για τη θέση των γυναικών στο σύγχρονο εργασιακό τοπίο, για τις ανισότητες σε σχέση με τις αμοιβές που παίρνουν οι άντρες για τις ίδιες δουλειές, για το «γυάλινο ταβάνι» που εμποδίζει τις γυναίκες να ανέλθουν πέρα από ένα σημείο και για την κουλτούρα που ενδεχομένως επιτρέπει ακόμα να λέγεται πως μια γυναίκα δεν ανήλθε με την αξία της, είναι μια συζήτηση πολύ σοβαρή, που πρέπει να γίνεται επί της ουσίας και όχι για «ξέπλυμα».