Η Μεγάλη Τετάρτη αναφέρεται στην μετάνοια αλλά και την προδοσία και σηματοδοτεί την αρχή του τέλους για τον Ιησού με τον Μυστικό Δείπνο.
Η μετάνοια της αμαρτωλής πόρνης:
Το περιστατικό με την αμαρτωλή πόρνη το διασώζουν, με μικρές παραλλαγές, και οι τέσσερις ευαγγελιστές. Ο Ματθαίος, ο Μάρκος και ο Ιωάννης μιλούν για την ίδια γυναίκα, την Μαρία, την αδελφή του Λαζάρου, η οποία από ευγνωμοσύνη- λόγω της ανάστασης του αδερφού της- άλειψε τα πόδια του Ιησού με μύρο.
Η τέταρτη παραλλαγή, είναι στο ευαγγέλιο του Λουκά όπου δεν αναφέρεται το όνομα της γυναίκας παρά μόνο ότι ήταν αμαρτωλή πόρνη.
Σύμφωνα με το ευαγγέλιο του Ιωάννη, ο Ιησούς προσκλήθηκε σε δείπνο στο σπίτι του Σίμωνος που άνηκε στην τάξη των Φαρισαίων. Στην πόλη βρισκόταν μία πόρνη που θέλησε να τον συναντήσει.
Ενώ ο Ιησούς έτρωγε και συζητούσε με τους άλλους παρευρισκόμενους μπήκε ξαφνικά στο σπίτι η γυναίκα κρατώντας στα χέρια της ένα αλαβάστρινο δοχείο γεμάτο με μύρο. Προχώρησε στο μέρος του Ιησού και αφού στάθηκε πίσω του, γονάτισε και άρχισε να κλαίει ρίχνοντας μύρο και πλένοντας τα πόδια του. Στο τέλος τα σκούπισε με τα μαλλιά της. Ο Ιησούς γύρισε προς την γυναίκα και της είπε: «Σου συγχωρούνται οι αμαρτίες σου».
Οι μαθητές του θεώρησαν αυτή την πράξη μία μεγάλη σπατάλη αφού το μύρο ήταν ακριβό και αν το πουλούσαν θα κέρδιζαν χρήματα που θα τα έδιναν στους φτωχούς. Ο Ιησούς επέπληξε τους μαθητές του λέγοντας πως η πράξη της γυναίκας ήταν μία πράξη καλοσύνης αφού τον ετοίμασε για την ταφή. Με την συγκεκριμένη φράση λέγεται ότι προσπάθησε να αποτρέψει την προδοσία του Ιούδα ενώ την ίδια στιγμή τους θύμισε ότι μπορούν να βοηθήσουν τους φτωχούς καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής τους σε αντίθεση με τον ίδιο που θα ήταν κοντά τους για λίγο ακόμα.
Η παράδοση της Εκκλησίας χρησιμοποιεί το συγκεκριμένο περιστατικό, συγκρίνοντας τη μετάνοια της πόρνης με το ολίσθημα του Ιούδα παραλληλίζοντας τις δύο ψυχικές καταστάσεις. Η πόρνη ελευθερώνεται από την αμαρτία και μετανοεί, ενώ ο Ιούδας αιχμαλωτίζεται από τη φιλαργυρία και αποχωρίζεται από Τον Θεό.
Ιερές Ακολουθίες – Τροπάρια
Το πρωί της Μεγάλης Τετάρτης τελείται η προηγιασμένη Θεία Λειτουργία και το απόγευμα γίνεται η Ακολουθία του Ευχελαίου και η τελετή του Νιπτήρος, που είναι και ο Όρθρος της Μεγάλης Πέμπτης που αναφέρεται στο Μυστικό Δείπνο και ψάλλεται το Κοντάκιο “Ὅτε οἱ ἔνδοξοι μαθηταί….”.
Το Μυστήριο του Μεγάλου Ευχελαίου
Κατά τη διάρκεια της Ακολουθίας του Ευχελαίου διαβάζονται επτά Ευαγγέλια και επτά Ευχές. Ευλογείται με αυτό το τρόπο το λάδι με το οποίο ο ιερέας «σταυρώνει» τους πιστούς στο μέτωπο, στο πηγούνι, στα μάγουλα και στις παλάμες, προσφέροντας έτσι τη χάρη και την ευλογία του Ιησού και του Αγίου Πνεύματος.