Πάντα τα καλοκαίρια στην πατρίδα μας ήταν γεμάτα σταρ, παπαράτσι και διεθνή love stories. Οι εικόνες μπορεί να είναι περασμένες αλλά καθόλου ξεχασμένες, αποδεικνύοντας περίτρανα ότι η Ελλάδα πρωταγωνιστούσε στην καρδιά και στην ατζέντα κάθε διάσημου ξένου.
Μυθικά ονόματα του star system, επώνυμοι της Τέχνης, του πνεύματος και της πολιτικής, μαζί με μεγιστάνες του χρήματος, ανακάλυπταν τη μοναδικότητα της Ύδρας και της Μυκόνου.
Πολ Νιούμαν, Αλέν Ντελόν, Λιζ Τέιλορ, Ουίνστον Τσόρτσιλ. Το Χόλιγουντ είχε στερέψει από ευρηματικά σενάρια και ανακάλυπτε μεταξύ άλλων τις ομορφιές του ελληνικού τοπίου. Προετοίμαζε μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές και απορούσε πώς η ελληνική γραφειοκρατία έκανε τόσο καιρό να δώσει τις άδειες των γυρισμάτων σε ιστορικούς και μη χώρους – κάτι που, δυστυχώς, ελάχιστα έχει αλλάξει στις μέρες μας, μετά από τόσα χρόνια.
Ο μόνος που αντιλαμβανόταν τότε την τεράστια σημασία εκείνης της χρυσής ευκαιρίας για την Ελλάδα ήταν ο κινηματογραφόφιλος υπουργός Βιομηχανίας Νικόλαος Μάρτης, ο οποίος έκανε ό, τι μπορούσε για να ενισχύσει τις εδώ ξένες παραγωγές. Ταινίες όπως «Το παιδί και το Δελφίνι», που σκηνοθετεί ο Νεγκουλέσκο στην Ύδρα, «Ο Λέων της Σπάρτης», «Συνέβη στην Αθήνα», «Ζορμπάς ο Έλληνας», «Ποτέ την Κυριακή» έγιναν οι καλύτερες εθνικές μας διαφημίσεις.
Οι πρωταγωνιστές του χολιγουντιανού μύθου, μακριά από τους κανόνες της κοσμικής ζωής με τα χίλια δήθεν, ανακάλυπταν εδώ έναν ευλογημένο τόπο όπου οι άνθρωποι ήξεραν να χαίρονται τη ζωή. Εδώ ένιωθαν ελεύθεροι και προπάντων άσημοι, όπως η Γκρέτα Γκάρμπο που, με το μόνιμο άγχος των φωτογράφων, έβλεπε σε κάθε γωνία και έναν αδίστακτο παπαράτσι. Αντίθετα, η Τζέιν Μάνσφιλντ φρόντιζε να αποζημιώνει τους θαυμαστές της με τα αβυσσαλέα ντεκολτέ και τις μοναδικές ατάκες της: «Τελικά, τρεις είναι οι μεγάλες αγάπες μου: οι γυμνασμένοι άνδρες, οι ντολμάδες και ο Ηράκλειτος».
Με διαφορά στήθους, η Λιζ Τέιλορ θάμπωνε τους Αθηναίους με τα υπέροχα βιολετί της μάτια, κι «έσκαγε» τις κοσμικές κυρίες με τα μεγέθους καρυδιού διαμάντια που στόλιζαν το ντεκολτέ της, ενώ η σνομπ Γερμανίδα Μάρλεν Ντίτριχ – η γυναίκα με τις διασημότερες γάμπες του Χόλιγουντ – πόζαρε με αγέρωχο στιλ, ατενίζοντας τον αττικό ουρανό στις σκάλες του αεροσκάφους, πριν συνεχίσει το ταξίδι διακοπών της, στο Ισραήλ.
Το να απολαμβάνεις τον καλοκαιρινό περίπατό σου στου Φιλοπάππου και να πέφτεις ξαφνικά πάνω στη δυναστεία του Μονακό ήταν τρανό παράδειγμα ότι στην Αθήνα υπήρχε πραγματικό γκλάμουρ.
Η οικογένεια Γκριμάλντι έμεινε για μία εβδομάδα στον «Αστέρα» της Βουλιαγμένης και «εντρύφησε» στα μπουζούκια από τον Ωνάση και την Κάλλας. Σύχναζαν στη «Σπηλιά του Παρασκευά» και δήλωναν γοητευμένοι από το δίδυμο Χιώτης-Λίντα, αναγκάζοντας ταυτόχρονα και την Κάλλας να πράξει το ίδιο.
Ο Αλέν Ντελόν και η Ρόμι Σνάιντερ, καλεσμένοι της Κατίνας Παξινού, ήρθαν το ’60 να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις της Επιδαύρου. Φυσικά, η «πριγκίπισσα Σίσσυ» αποθεώθηκε, ενώ ουδείς ασχολήθηκε με τον Ντελόν, που – αν και καλλονός – δεν ήταν ακόμα ιδιαίτερα γνωστός.
Η Ζαν Μορό και ο κορυφαίος σχεδιαστής Πιερ Καρντέν έκαναν κρουαζιέρα αναψυχής το 1962 στα νησιά του Αιγαίου.
Αυτά και πολλά άλλα συνέβησαν στην χώρα μας και μένουν οι παλιές ασπρόμαυρες φωτογραφίες να μας θυμίζουν με νοσταλγία τις στιγμές απέραντης ευτυχίας που σκόρπισαν οι σταρ στους θαυμαστές τους.
Από τον Δημήτρη Δ. Λυμπερόπουλο
(Κεντρική φωτογραφία: 1958. Με φόντο την Ακρόπολη, η σταρ Λιζ Τέιλορ φωτογραφίζεται από τον τρίτο κατά σειρά σύζυγό της, παραγωγό Μάϊκλ Τοντ)