Το ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις επιστρέφει μετά από οκτώ χρόνια παύσης, στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι και θα πραγματοποιηθεί 9-12 Σεπτεμβρίου 2021.

Καθοριστικό ρόλο στο να επιστρέψει ξανά στις επάλξεις το Ράλλυ Ακρόπολις. έπαιξε η θερμή του υποστήριξη από τη πλευρά της Κυβέρνησης, η οποία αξιολογώντας την ιστορική σημασία του αγώνα, τη συμβολή του στην προβολή της χώρας μας στο εξωτερικό και τον θετικό οικονομικό του αντίκτυπο, υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τον WRC Promoter, το Δεκέμβριο του 2020.

Η ιδέα για έναν μεγάλο και λαμπερό αγώνα στα πρότυπα τού διεθνούς φήμης αθλητικού και κοσμικού γεγονότος όπως το μυθικό ράλι στο Μόντε Κάρλο, υλοποιήθηκε για πρώτη φορά, δειλά -δειλά στην Αθήνα το 1952, όταν η ΕΛΠΑ αποφάσισε να ενδώσει στις επιθυμίες μερικών εκλεκτών φίλων του αυτοκινήτου και ανέλαβε να διοργανώσει το 1ο Ράλλυ με την ονομασία ΕΛΠΑ.

Νικητής ήταν ο Τζόνι Πεσματζόγλου με συνοδηγό τον Νίκο Παπαμιχαήλ και αυτοκίνητο τη θρυλική «γουρούνα» Chevrolet με τις τρείς ταχύτητες. Δεύτερος τερμάτισε ο Αλέκος Δαρδούφας με Fiat και συνοδηγό τον σπουδαίο μηχανικό της εποχής Παούρη και τρίτος ο Γιάννης Κανάρογλου με Standard. Ανάμεσα στην τελική δεκάδα συγκαταλεγόταν και μία γυναίκα, η κυρία Παππού με Lancia.

Ας σημειωθεί ότι στην μέχρι τώρα  ιστορία του θεσμού η μοναδική γυναίκα που τερμάτισε στην πρώτη θέση ήταν η Μισέλ Μουτόν το 1982, οδηγώντας το θρυλικό τετρακίνητο Audi Quattro.

Όπως ήταν φυσικό ο αγώνας ενθουσίασε οδηγούς, κοινό και διοργανωτές και τον επόμενο χρόνο, το 1953, η ΕΛΠΑ χάρη και στις ενέργειες του Απόστολου Νικολαΐδη αποφασίζει ο αγώνας να γίνει διεθνής και να μετονομαστεί σε Ράλλυ Ακρόπολις. Το 1956 δε το ράλλυ ενσωματώνεται στο Πρωτάθλημα Ευρώπης.

Το 1953 οι: Παπαμιχαήλ και  Δημητράκος με την Jaguar XK 120 θα καταλάβουν την πρώτη θέση. Η επόμενη χρονιά του ΄54,  ανήκει στους Παπαδόπουλο και Δημητράκο, η μεθεπόμενη και πάλι στον Τζόνι Πεσματζόγλου  με Opel Kadet.

Χρόνο με το χρόνο το Ράλλυ Ακρόπολις γίνεται πραγματικά διεθνές, αποκτά εξαιρετική αίγλη και prestige κι αποτελεί πόλο έλξης για διάσημους ξένους ραλίστες που κατακτούν πλέον τις πρώτες θέσεις με Mescedes 300SL, Ferrari 250 GT, Saab 96 με αποκορύφωμα  το 1973, όταν εντάσσεται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα WRC.

Η διαδρομή ξεπερνάει τα 3.000 χλμ. και τα αυτοκίνητα κυριολεκτικά οργώνουν την Ελλάδα απ’ άκρη σ’ άκρη. Ο αγώνας είναι εξουθενωτικός, γίνεται χωρίς ανάσα και διανυκτερεύσεις, περιλαμβάνει ειδικές διαδρομές με υψηλές θερμοκρασίες και λαμπρές επιδόσεις, που τις συνοδεύουν τρικούβερτα γλέντια και λουκούλλεια γεύματα και ψητά γουρουνόπουλα. Σύμφωνα με τις απολαυστικές διηγήσεις των παθιασμένων βετεράνων οδηγών της χρυσής δεκαετίας του ΄60, στους αγώνες όλοι έτρεχαν για το κέφι τους, ακόμα και  με μισό παπούτσι. Χωρίς καμία οικονομική απολαβή, χωρίς σπόνσορες, διαφημίσεις και άλλες ανέσεις.

(Φωτογραφία εξωφύλλου: Αποθέωση στον ραλλίστα Γιώργο Μοσχούς)

(Φωτογραφίες θέματος: Παραχώρηση από τον Δημήτρη Δ. Λυμπερόπουλο)