Στις 5 Απριλίου του 1952, η καλλιτεχνική Αθήνα ζει στο ρυθμό της δόξας των καλλιστείων που αποτελούν «εθνικό γεγονός». Στο ballroom του ξενοδοχείου «Μεγάλη Βρεταννία», στήθηκε η πρώτη μεταπολεμική πασαρέλα και η Σοφία Βέμπο τραγούδησε προς τιμήν των νέων φιναλίστ, το τραγούδι του Μίμη Τραϊφόρου, «Όμορφή μου Ελληνίδα».
Νικήτρια αναδεικνύεται η Νταίζη Μαυράκη αφήνοντας στη δεύτερη θέση τη Βιργινία Πετιμεζάκη, που ήταν αδερφική φίλη, της Μελίνας Μερκούρη.
Η καλλονή από την Κρήτη, γίνεται θρύλος, αλλά η εκλογή της αμφισβητείται. Φήμες θέλουν υψηλά κυβερνητικά κλιμάκια να έχουν ανακατευτεί παρασκηνιακά στη διοργάνωση των καλλιστείων και στην εκλογή της Σταρ. Φευ την νικήτρια στεφανώνει η μεγάλη μας θεατρίνα Μαρίκα Κοτοπούλη -που ήταν και πρόεδρος της κριτικής επιτροπής. Η Νταίζη δικαιώνεται καθώς κερδίζει την τρίτη θέση στον Διεθνή Διαγωνισμό Ομορφιάς, και στέφεται «Β’ Αναπληρωματική Μις Υφήλιος», με δώρο πενταετές συμβόλαιο για το Χόλιγουντ, το οποίο για οικογενειακούς λόγους δεν δέχεται. Ο διαγωνισμός είχε τεράστια αίγλη γιατί εκτός από τους παρουσιαστές Μέλινα Μερκούρη και Μίμη Φωτόπουλο το παρόν έδωσαν ο Παπάγος, ο Σοφοκλής Βενιζέλος και άλλοι πολιτικοί. Το τραγούδι της βραδιάς έγραψε ο Μίμης Τραϊφόρος.
Στα πρώτα μεταπολεμικά καλλιστεία του 1952, το παρών έδωσε επίσης και ο νεαρός βουλευτής Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, που γνώρισε εκεί την όμορφη Μαρίκα Γιαννούκου, κόρη εύπορης οικογένειας. Ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης είχε κάθε λόγο να βρίσκεται εκεί αφού η διαγωνιζομένη Νταίζη Μαυράκη και νικήτρια του τίτλου ήταν η ξαδέλφη του.
Το πανηγύρι της ομορφιάς ξεκινάει λοιπόν με όνειρα, τόλμη και γοητεία, δόξα και αναγνώριση αλλά και παρατράγουδα, γεγονός που θα αποτελέσει σήμα κατατεθέν όλων σχεδόν των διαγωνισμών από τότε μέχρι σήμερα.
Καλλιστεία με λαμπερές παρουσίες
Την περίοδο αυτή, μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του ’70, ο θεσμός θα ζήσει τις λαμπρότερες στιγμές του. Η διοργάνωση είχε απίστευτη αίγλη και αποτελούσε το κοσμικότερο γεγονός της χρονιάς, συγκεντρώνοντας τα πιο λαμπερά ονόματα του πνεύματος και της τέχνης.
Με άψογα σμόκιν, κύριοι όπως οι: Γιάννης Βακαλό, Νάσος Μπότσης, Τζον Σερπιέρης, Γιάννης Μόραλης και Μάνος Χατζιδάκις συνόδευαν κυρίες μοναδικής ομορφιάς και κομψότητας όπως ήταν η Ελένη Βλάχου, η Τούλα Λεβίδη, η Ραλού Μάνου στ’ Αστέρια της Γλυφάδας όπου διεξάγονταν τα καλλιστεία.
Οι υποψήφιες ήταν ελληνικής καταγωγής, ηλικίας από 17 έως 27 ετών, με απαραίτητα προσόντα το λεπτό σώμα και το ωραίο πρόσωπο. Χωρίς εντυπωσιακά εφέ, οι φιναλίστ διέσχιζαν την πασαρέλα υπό τους ήχους της ορχήστρας του Αποστολάκου, πρώτα με βραδινές τουαλέτες, δημιουργίες συνήθως του Σκαλιντό αλλά και οίκων υψηλής ραπτικής όπως του Ζαν Ντεσέ και του Ντίμη Κρίτσα και στη συνέχεια με μαγιό «Δελφίνι» της βιομηχανίας Πουρνάρα. Τα χτενίσματα γίνονταν στα κομμωτήρια του George και του Άγγελου, και το μακιγιάζ στο Ινστιτούτο Αριέτ.
Τη βραδιά παρουσίαζε επί μία σχεδόν δεκαετία ο μοναδικός Λάμπρος Κωνσταντάρας, ενώ στη κριτική επιτροπή μετείχαν γνωστά και εκλεκτά ονόματα της αθηναϊκής κοινωνίας όπως η Αλέκα Κατσέλη, ο Χατζηκυριάκος Γκίκας, ο επιχειρηματίας Θεμιστοκλής Βαράγκης, ο ζωγράφος Σπύρος Βασιλείου, η ηθοποιός Μάρω Κοντού, η δημοσιογράφος Φωφώ Βασιλακάκη, ο σκηνοθέτης Ερρίκος Ανδρέου, ο σχεδιαστής Φιλήμονας, η θρυλική Αννα Καλουτά, ο γλύπτης Μιχάλης Τόμπρος, η κόρη της Ελλης Μπότση, Μπούλη Αντενούτσι και φυσικά η Αλίκη Βουγιουκλάκη και η Τζένη Καρέζη.
Την άλλη μέρα στις εφημερίδες, οι φωτογραφίες των νικητριών συγκέντρωναν την προσοχή και τα σχόλια των κοινών θνητών. Συχνά τα πρωτοσέλιδα αναφέρονταν σε παρασκηνιακά μαγειρέματα, γαργαλιστικά σκάνδαλα, πικάντικα κουτσομπολιά, μαλλιοτραβήγματα, μούτρα, φωνές και κλάματα.
Άλλωστε πολλά χρόνια πριν πεταχτούν παπούτσια σε απευθείας ζωντανή μετάδοση, η Μπέλλα Αδαμοπούλου και η Μαίρη Μηλιαρέση πέταξαν τίτλο και κορδέλα στα μούτρα της κριτικής επιτροπής κάνοντας στη συνέχεια μεγάλη καριέρα στο χώρο του modeling.
Η κρίση των καλλιστείων
Από το 1958 ως το 1981 που ο θεσμός αρχίζει να χάνει την αίγλη του, τα καλλιστεία διοργανώνει η εφημερίδα «Απογευματινή», με προσωπική ευθύνη της οικογένειας Μπότση, ενώ από το 1969 ως το τέλος της ζωής του καθοριστικό ρόλο στην οργάνωσή τους έπαιξε ο Γιώργος Πρεβελάκης. Το 1982, όταν αναστέλλεται η τηλεοπτική τους μετάδοση από την Κρατική Τηλεόραση και η διεξαγωγή τους από την «Απογευματινή» ο Πρεβελάκης τα συνεχίζει με το ίδιο πάθος, σε συνεργασία με τα περιοδικά «Ρομάντσο» και «Disco Moda» και «Σταρ Ελλάς» ανακηρύσσεται η Τίνα Ρούσου,η οποία θα έρθει τρίτη αναπληρωματική«Μις Υφήλιος», αλλά χωρίς την ανάλογη δημοσιότητα.
Στα καλλιστεία του 1984 τον τίτλο της «Μις Ελλάς» κατακτά η Βάνα Μπάρμπα.
Καλλιστεία, νέα εποχή
Μέχρι που το 1990 έρχεται ο «Antenna» και αναλαμβάνει την υπερπαραγωγή διοργάνωσή τους σε απευθείας μετάδοση, χτυπώντας εξηντάρια στην τηλεθέαση.
Στις 19 Μαρτίου 1990, στο «REX», η βραδιά θυμίζει κάτι από Χόλιγουντ. «Βασίλισσα» στέφεται η Τζένη Μπαλατσινού ενώ τον τίτλο της «Γ’ Αναπληρωματικής» κερδίζει η Χριστίνα Φαρμάκη, η οποία θα κάνει καριέρα στο τραγούδι.
Για 20 ολόκληρα χρόνια τα καλλιστεία του «Antenna» θα αναδείξουν δεκάδες καλλονές που θα μας φέρουν διεθνείς τίτλους όπως η Μις Ευρώπη ΄91, Κατερίνα Μιχαλοπούλου, η Μις Ευρώπη ΄92, Μαρίνα Τσιντικίδου, η Miss International ’95, Χριστίνα Λέκκα η Μις Κόσμος ’96 Ειρήνη Σκλήβα, η Μις Ευρώπη ΄97, Ισαβέλλα Δάρρα, η Miss Globe ’97, Ανθή Πριοβόλου. Ο κατάλογος των καλλονών δεν έχει αρχή, μέση και τέλος με αποκορύφωμα την πολυσυζητημένη αρχικά με την γκριμάτσα της, όταν νικήτρια της βραδιάς αναδείχθηκε η Ολυμπία Χοψονίδου, και τη συνέχεια καριέρα της «Αναπληρωματική Σταρ Ελλάς του 2006 », Τζούλιας Αλεξανδράτου.
Ο θεσμός σβήνει…
Στα χρόνια της ελληνικής κρίσης η λάμψη των καλλιστείων χάνεται. Αμέτρητα όμως είναι όλα αυτά τα χρόνια στην ιστορία του θεσμού τα ωραία κορίτσια που ξεκίνησαν την καριέρα τους στο χώρο της μόδας, του θεάτρου, του κινηματογράφου και της τηλεόρασης από τη γέφυρα της ομορφιάς και τους τίτλους που κέρδισαν ,αν και τα περισσότερα η αλήθεια είναι, ότι ξαναγύρισαν στην ανωνυμία μετά την λαμπερή βραδιά.
Με το στέμμα της Βασίλισσας κάποτε στέφθηκαν από την Ρίκα Διαλυνά, που φόρεσε το στέμμα και κορδέλα της Σταρ Ελλάς το 1954 στη θερινή «Αρζεντίνα» ως την «ανήλικη» Ζωίτσα Κουρούκλη, μετέπειτα σταρ του ελληνικού κινηματογράφου και θεάτρου, την αξέχαστη Ζωή Λάσκαρη. Στις 20 Ιουνίου 1964 στα «Αστέρια» το στέμμα περνά στην Κυριακή (μετέπειτα Κορίνα) Τσοπέη που την ίδια χρονιά στέφεται «Μις Υφήλιος» και κάθεται στο θρόνο της παγκόσμιας ομορφιάς.
Από τον Δημήτρη Δ. Λυμπερόπουλο