Ο δημοσιογράφος – συγγραφέας Δημήτρης Δ. Λυμπερόπουλος θυμάται τη Μελίνα, τον Χατζιδάκι, τον Κακογιάννη και τον Αγγελόπουλο να βγάζουν «νοκ άουτ» τους διεθνείς σταρ.

Δεκαετία του ΄50. Η χρυσή εποχή της Cote d’ Azur και του Φεστιβάλ. Ηθοποιοί-μύθοι, καλλιτέχνες, σεξοβόμβες, και παπαράτσι περπατούν στους δρόμους της Κυανής Ακτής. Στην πιο λαμπρή γιορτή του σινεμά, η χώρα μας κάνει το ντεμπούτο της επίσημα το 1949, με την  ταινία του Τσιφόρου, «Τελευταία Αποστολή», όπου δίπλα στην αστερόσκονη μυθικών σταρ προβάλλεται το ταλέντο του Βασίλη Διαμαντόπουλου, της Σμαρούλας Γιούλη και της Μιράντας Μυράτ. Τρία χρόνια μετά, συμμετέχει στον διαγωνισμό με την «Νεκρή Πολιτεία» του Φρίξου Ηλιάδη, όπου η Ειρήνη Παπά, όχι μόνο κλέβει την παράσταση, αλλά γίνεται το «μήλο της Έριδος» μεταξύ του Όρσον Γουέλς και του Αλή Χαν. Τη ρεβάνς παίρνει η Μελίνα Μερκούρη – το φαβορί του ’55 – με την ταινία – φετίχ του Μιχάλη Κακογιάννη, «Στέλλα». Τελικά η Μελίνα δεν κερδίζει το βραβείο, αλλά κερδίζει τη καρδιά του σκηνοθέτη του «Ριφιφί», Ζυλ Ντασέν. Μετά την τελετή, φιλώντας τη στο μάγουλο, της ψιθυρίζει: «Αξίζεις περισσότερα από ένα βραβείο». Εκείνη τον ερωτεύεται κεραυνοβόλα και εκείνος πολιτογραφείται Έλληνας. Το 1956, ο Μιχάλης Κακογιάννης με την Έλλη Λαμπέτη και την ταινία του «Το κορίτσι με τα μαύρα», δίνει και πάλι το παρών. Η Λαμπέτη χάνει το βραβείο, αλλά ξεσηκώνει κοινό και κριτικούς, οι οποίοι μάλιστα την χαρακτηρίζουν νέα «Γκρέτα Γκάρμπο».

1955. H Μελίνα Μερκούρη ανεβαίνει τα σκαλιά του Palais du Festival με υπέροχη δημιουργία του Jean Desses για την προβολή της ταινίας «Στέλλα»

1967. Η Ειρήνη Παπά στις Κάννες

Το ελληνικό γλέντι που άφησε εποχή

1960, Palais du Festival: Η Μελίνα Μερκούρη με κόκκινο φόρεμα του οίκου Balmain, ανεβαίνει ξανά τα σκαλιά του Μεγάρου με το γνωστό αγέρωχο στιλ της, για την προβολή του φιλμ «Ποτέ την Κυριακή». Τα φώτα χαμηλώνουν, η αυλαία ανοίγει και στην οθόνη η Μελίνα ως Ίλια τρέχει, βγάζοντας ένα-ένα τα ρούχα της για να πέσει στην θάλασσα τραγουδώντας «Τα παιδιά του Πειραιά». Ο κόσμος όρθιος τη χειροκροτεί και την αποθεώνει. Η Μελίνα και ο Πειραιάς είναι οι σταρ του Φεστιβάλ. Οι ψήφοι όμως της επιτροπής μοιράζονται και η Μελίνα Μερκούρη κερδίζει το βραβείο γυναικείας ερμηνείας μισό-μισό με τη Ζαν Μορό. Το πειραιώτικο γλέντι άφησε εποχή στην ιστορία των Καννών με τον Ζαμπέτα να παίζει μέχρι τις 7 το πρωί παραλλαγές των «Παιδιών του Πειραιά», ο  Ντασέν πάνω στα τραπέζια να χορεύει χασάπικο κι ο Ζορζ Σιμενόν να φωνάζει στη Μελίνα «να ζήσεις κούκλα». Τέσσερις χιλιάδες ποτήρια κι εκατοντάδες κιλά πιάτα σπάστηκαν εκείνο το θρυλικό βράδι, ενώ την άλλη μέρα στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων φιγουράριζε η Μελίνα και το μπουζούκι του «Ποτέ την Κυριακή».

1960. Μελίνα Μερκούρη, Federico Fellini, Jeanne Moreau. (Φωτογραφία: Αρχείο Μανουέλλα Παυλίδου)

1963. Βασίλης Γεωργιάδης, Τζένη Καρέζη, Βίκτωρ Μιχαηλίδης

Η Αλίκη, η Τζένη, η Ζωή και ο θρίαμβος του Αγγελόπουλου

Το 1961, είναι η σειρά της Αλίκης και της ταινίας «Μανταλένα» του Ντίνου Δημόπουλου, που κερδίζουν τα ευμενή σχόλια του διεθνούς Τύπου, αλλά το 1962, η Ειρήνη Παπά και η « Ηλέκτρα» του Μιχάλη Κακογιάννη κατακτούν το βραβείο για την καλύτερη κινηματογραφική διασκευή. Στα ΄60ς οργανώνονται από τους  παραγωγούς Φίνο, Δαμασκηνό, Μιχαηλίδη, σούπερ γλέντια για τις Ελληνίδες πρωταγωνίστριες. Το 1963 για την Τζένη Καρέζη στα «Κόκκινα Φανάρια», το 1965 για την Αλίκη Βουγιουκλάκη στις «Διπλοπενιές», το 1967 για τη Ζωή Λάσκαρη στις «Θαλασσιές τις χάντρες».

Ζωή Λάσκαρη

1963. Η Ελληνίδα σταρ της χρονιάς στις Κάννες ήταν η Τζένη Καρέζη

Εκεί όμως που έγινε ο χαμός και το greek party παραλίγο να καταλήξει σε ξυλοδαρμό ήταν στο club «Akou-Akou», όταν ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ ήρθε στα λόγια με τον παραγωγό Βίκτωρα Μιχαηλίδη. Πέτρα του σκανδάλου: Η προστατευόμενη του Μιχαηλίδη, Ρίκα Διαλυνά! Όσο για τον λόγο ήταν, γιατί ενώ είχε γίνει συμφωνία μεταξύ του Μιχαηλίδη και του Παπαμιχαήλ να χορέψουν στο ελληνικό γλέντι, μόνο ο Δημήτρης και η Αλίκη  το «Κάτω στον Πειραιά, στα Καμίνια», μαζί τους σηκώθηκε και η Διαλυνά, γεγονός που έκανε έξαλλο τον Παπαμιχαήλ. Τα επόμενα χρόνια η Ελλάδα εξακολουθεί να δίνει δυναμικά το παρών στην Κυανή Ακτή, με αποκορύφωμα την κατάκτηση του Χρυσού Φοίνικα το 1998 για την ταινία του αξέχαστου σκηνοθέτη Θεόδωρου Αγγελόπουλου, «Μία αιωνιότητα και μια μέρα».

1963. Στο club «Akou-Akou» ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ χορεύει το «Κάτω στον Πειραιά, στα Καμίνια»

Από τον Δημήτρη Λυμπερόπουλο

(Στη φωτογραφία εξωφύλλου: 1965. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο πάρτι που έγινε προς τιμήν της για την ταινία «Διπλοπενιές»)