Στα τέλη της δεκαετίας του ΄50, όποιος είχε κότερο ανήκε σε ένα κλαμπ, που δεν ήταν ακριβώς κλαμπ, αλλά περισσότερο μια αδελφότητα όσων αγαπούσαν τη θάλασσα. Τα σκάφη ήταν κυρίως πανέμορφα ιστιοφόρα που γλιστρούσαν αθόρυβα ανάμεσα στα κύματα, με δυνατούς γλεντζέδες καπεταναίους στο πηδάλιο.
Οι μαρίνες ήταν λίγες και μικρές, τα γιοτ ελάχιστα και οι ιδιοκτήτες τους ένιωθαν μεταξύ τους κάτι σαν φίλοι από τον στρατό.
Όταν το 1928 έφτασε από την Αίγυπτο ο Αντώνιος Μπενάκης, της μεγάλης οικογένειας των απόδημων ευπατρίδων, έφερε μαζί και την «Αελλώ», την όμορφη, ιστιοφόρο, θαλαμηγό του. Διαπίστωσε τότε ότι δεν υπήρχε καμία μαρίνα υψηλών προδιαγραφών στην Αττική για να λιμενίζει κανείς σκάφη αναψυχής. Κι αυτό ως το 1933, όταν ο «Ναυτικός Όμιλος Αθηνών» όπως αρχικά ονομάστηκε ο «Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος», υπέγραψε το καταστατικό της ιδρύσεώς του, στο τότε Τουρκολίμανο και νυν Μικρολίμανο.
Οι πρώτοι τέσσερις που απέκτησαν τα ιστιοπλοϊκά σκάφη Star ήταν τα μέλη του « Ν. Ο. Ε» Μπενάκης, Βλάγκαλης, Κωνσταντόπουλος και Κεμπ. Λίγο αργότερα, άλλο ένα Star αγοράστηκε για να προσφερθεί ως δώρο στον Βασιλιά Παύλο – τότε ο Ναυτικός Όμιλος ονομάστηκε Βασιλικός Ναυτικός Όμιλος Ελλάδος, ονομασία που διατηρήθηκε έως το 1973. Το 1937 ο Σταύρος Νιάρχος απέκτησε και αυτός το δικό του σκαρί.
Το 1954 το βασιλικό ζεύγος της Ελλάδας οργανώνει την περίφημη βασιλική κρουαζιέρα για την τουριστική προβολή της χώρας μας, μετά τον πόλεμο. Με το σκάφος «Αγαμέμνων» ο Παύλος και η Φρειδερίκη με τους γαλαζοαίματους προσκεκλημένους τους, μεταξύ των οποίων ήταν τα βασιλικά ζεύγη της Ολλανδίας, της Ισπανίας, της Ρουμανίας, της Βουλγαρίας και της Γαλλίας κάνουν τον γύρο της Ελλάδας και επισκέπτονται από την Κέρκυρα και τη Ρόδο ως τη Σαντορίνη, τη Δήλο και τη Μύκονο. Την επόμενη χρονιά η φοβερή και τρομερή κοσμικογράφος του τζετ σετ Έλσα Μάξγουελ οργανώνει στα ίδια μέρη την κρουαζιέρα των εκατομμυριούχων.
Το 1954 όμως είναι η χρονιά που κι ο Έλληνας κροίσος Αριστοτέλης Ωνάσης αγοράζει την «Χριστίνα» του. Ένα καναδικό πολεμικό σκάφος του 1943, μήκους 99,15 μ., που το μετατρέπει σε πλωτό παλάτι και το διατηρεί στην ιδιοκτησία του μέχρι τον θάνατο του. Η «Χριστίνα Ο.» με τις χρυσές βρύσες και τα περίφημα σκαμπό από δέρμα πέους λευκής φάλαινας χαρακτηρίζεται από τον Βασιλιά Φαρούκ η «τελευταία λέξη στη χλιδή». Όταν η Γκρέτα Γκάρμπο κάθισε ανυποψίαστη σε ένα από τα σκαμπό, ο Ωνάσης δεν παρέλειψε να της υπενθυμίσει ότι κάθισε στο μεγαλύτερο πέος του κόσμου. Στις καμπίνες της θα φιλοξενηθούν από τον Τζον Κένεντι και τον Ουίνστον Τσόρτσιλ ως την Μέρλιν Μονρόε και τον Φρανκ Σινάτρα. Το 1963 η Τζάκι Κένεντι, πικραμένη από την απώλεια του νεογέννητου τρίτου παιδιού της βρίσκει παρηγοριά στην κρουαζιέρα που οργανώνει ειδικά για αυτήν ο Ωνάσης, ο οποίος τότε διατηρούσε δεσμό με την αδερφή της Λι Ράντζβιλ. Ως αποχαιρετιστήριο δώρο της έκανε ένα διαμαντένιο περιδέραιο και μερικά χρόνια αργότερα στη θαλαμηγό, που ήταν αγκυροβολημένη στο Σκορπιό δόθηκε η γαμήλια δεξίωση της Τζάκι και του Ωνάση.
Ο Σταύρος Νιάρχος ήταν δεινός ιστιοπλόος και άφησε εποχή με το «Σπετσοπούλα – Cup» – διαδρομή: Αθήνα-Πόρος-Σπετσοπούλα- και τη μυθική «Κρεολή», το μεγάλο πολυτελές ιστιοφόρο του. Ήταν μια εβένινη, τρικάταρτη καλλονή μήκους 55 μέτρων, με 55μελές πλήρωμα. Ένας πίνακας του Βαν Γκογκ και ένας του Γκογκέν διακοσμούσαν το σαλόνι. Αμφότεροι όμως ήταν αντίγραφα, αφού ο μεγάλος συλλέκτης Νιάρχος διατηρούσε τους αυθεντικούς στο θησαυροφυλάκιο του, όπου δεν κινδύνευαν από τη θαλασσινή αύρα. Η «χρυσή» νίκη του διαδόχου Κωνσταντίνου στους Ολυμπιακούς Αγώνες στη Ρώμη το 1960 με το σκάφος τύπου «Ντράγκον» εκτοξεύει τη δημοτικότητά του σπορ αλλά και τις παραγγελίες σκαφών στα ύψη.
Στις Σπέτσες η αρχόντισσα του νησιού Μάγια Καλλιγά αρμενίζει με το σκάφος της και γνωρίζει στους διάσημους καλεσμένους της τις ομορφιές του νησιού της. Εκεί και ο ιδιοκτήτης του «Αιγαίον» και της ΒΕΛΚΑ, Τέντι Καρέλλας με το γιοτ του «Thendara» και ο εφοπλιστής και ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου «Caravel» Γιάννης Θεοδωρακόπουλος με το 36μετρο «Aries».
Στο Ρευματονήσι, τον ιδιωτικό παράδεισο του Νίκου και της Ντόλλυς Γουλανδρή, δένει το περίφημο ιστιοπλοϊκό «Ιβανόης», ενώ ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, στενός φίλος του Νίκου Γουλανδρή, φτάνει στο νησί με το γαλάζιο motor yacht «Mania II».
Λίγο αργότερα το κότερο «BIG D.» του βιομηχάνου και άρχοντα της Αθήνας, Δημήτρη Καρέλλα, θα κλέψει την παράσταση στο λιμάνι της Μυκόνου. Στους πρώτους λάτρεις του yachting στην Ελλάδα συγκαταλέγονται και οι: Λεβίδης, Νομικός, Καρράς, Μεταξάς, Λιβανός.
Στις πολυτελείς θαλαμηγούς τους φιλοξενούν σταρ και γυρίζονται διεθνείς παραγωγές. Χαραγμένη στα γονίδια του λαού μας, η ναυτική κουλτούρα διαθέτει λάμψη και γοητευτικό παρελθόν με ένδοξα σκαριά.
Από τον Δημήτρη Λυμπερόπουλο
Φωτογραφίες: από το προσωπικό του αρχείο)
(Φωτογραφία εξωφύλλου: 1960. Στην περίφημη κρουαζιέρα με τη θαλαμηγό «Χριστίνα Ο.» ο Αριστοτέλης Ωνάσης με τον Ουίνστον Τσόρτσιλ)