Όλα ξεκίνησαν πριν από περίπου 55 χρόνια, με δοκιμαστικές εκπομπές σε ένα λιτό στούντιο στο Ζάππειο Μέγαρο και ένα κανάλι που το έλεγαν ΕΙΡ.

Το πρώτο επίσημο «πάμε» ακούστηκε στις 23 Φεβρουαρίου του 1966 στο Μέγαρο του ΟΤΕ με την ατάκα της εκφωνήτριας  Ελένης Κυπραίου «Καλησπέρα σας. Από σήμερα το ΕΙΡ καθιερώνει…» ανοίγοντας το πρώτο κεφάλαιο του ελληνικού τηλεοπτικού παραμυθιού.

Από τότε, το ασπρόμαυρο μαγικό κουτί της τηλεόρασης, στρογγυλοκάθισε στα περισσότερα ελληνικά σαλόνια διεκδικώντας περίοπτη θέση στις καρδιές των τηλεθεατών, ανοίγοντας «παράθυρο στον κόσμο»,  συντροφεύοντάς τους για ώρες, χαρίζοντάς ανεπανάληπτες στιγμές, με πρόσωπα που αγαπήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου, έγιναν σταρ,  και  εκπομπές που στην κυριολεξία λατρεύτηκαν.

Την πρώτη μέρα που το ΕΙΡ βγήκε στο αέρα, το πρόγραμμά του μεταξύ άλλων περιελάμβανε ένα ταξιδιωτικό ντοκιμαντέρ για την Αυστραλία, μια βραζιλιάνικη ταινία και την εκπομπή «Για σας κυρία μου», με οικοδέσποινα την Έλλη Ευαγγελίδη.

Κόρη του διεθνούς φήμης σχεδιαστή Γιάννη Ευαγγελίδη και της καλλονής Βάσως Κουρτίδη, η παρουσιάστρια Έλλη, διέθετε όλα τα προσόντα, τις γνώσεις και τον αέρα -σταρ καθώς  στο ατελιέ των γονιών της έδειχνε τα ρούχα ως μοντέλο του οίκου μόδας και είχε συναναστραφεί όλο το ελληνικό θέατρο- από την κυρία Κατερίνα ως την Έλλη Λαμπέτη και από την Αλίκη Βουγιουκλάκη ως την Τζένη Καρέζη. Η καριέρα της Έλλης Ευαγγελίδη στην τηλεόραση θα απογειωθεί το 1968, με την εκπομπή της «Σύγχρονη Εύα» ,το πρώτο γυναικείο μαγκαζίνο σε σκηνικά της Έλλης Σολωμονίδου -Μπαλάνου, που θα προβάλλεται για 13 συνεχή χρόνια, και στο οποίο φιλοξενήθηκαν με αποκλειστικές συνεντεύξεις τους σταρ και προσωπικότητες -από την Παλόμα Πικάσο και την Τζόαν Κόλινς ως τον Κωνσταντίνο Τσάτσο και τον Μανώλη Ανδρόνικο.

Μαζί στο πλατό ο Κώστας Καρράς και η Μαίρη Χρονοπούλου.

Σχεδόν ταυτόχρονα με το ΕΙΡ, εξέπεμψε το δικό της πρόγραμμα η ΤΕΔ (Τηλεόραση Ενόπλων Δυνάμεων), στο τετραώροφο κτήριο της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού, όπου το 1968 μετονομάστηκε σε Υπηρεσία Ενημερώσεων Ενόπλων Δυνάμεων, τη θρυλική πλέον ΥΕΝΕΔ, με την Καλημέρα της «Θείας Λένας», να γεμίζει με χαρά και αισιοδοξία τα πρωϊνά των μικρών και μεγάλων θαυμαστών της.

Ένα χρόνο αργότερα, το 1969 ανεγείρεται στην Αγία Παρασκευή, το Μέγαρο της Ραδιοφωνίας -Τηλεόρασης.

«Μου είπαν να κοιτάξω την κάμερα και μόλις δω το κόκκινο φωτάκι αναμμένο να πω καλησπέρα και να ξεκινήσω…» είχε πει σε συνέντευξή του ο  Γιάννης Διακογιάννης, ο πρώτος sportcaster της ελληνικής τηλεόρασης, που μπήκε ξαφνικά απρόσκλητος σε όλα τα ελληνικά σπίτια και σε χρόνο dt έγινε με την ευγενική φωνή, τα σύντομα σχόλια, και την σεμνή παρουσία του ο λατρεμένος όλων, φιλάθλων και μη.

Σε ένα στούντιο 2Χ2 στο Μέγαρο του ΟΤΕ στην πλατεία Βικτωρίας, ο γοητευτικός Γιάννης  Διακογιάννης παρουσιάζει κάθε Δευτέρα τα «Αθλητικά νέα» με τεράστια επιτυχία.

«Ο φίλαθλος, βλέπετε ήταν πάντα πιο δύσκολος από τον απλό θεατή…» κατά τον Διακογιάννη. Λίγο αργότερα η εκπομπή μεταφέρεται την Κυριακή και έτσι γεννιέται η θρυλική «Αθλητική Κυριακή». Το διαχρονικό μουσικό σήμα της εκπομπής το είχε διαλέξει η Ελένη Ροδίου, σύζυγος του ιδιοκτήτη της δισκογραφικής εταιρίας Lyra, Αλέκου Πατσιφά, χωρίς ποτέ όμως να αποκαλύψει ποιος το είχε γράψει.

«Αρχίζει το ματς και η Ελλάδα ερημώνει!». «Η φωνή που μας ενώνει και μας δονεί» σύμφωνα με το τραγούδι του Λουκιανού Κηλαηδόνη γνωρίζει απίστευτες δόξες για σειρά ετών (ανήκει στην μακροβιότερη εκπομπή) και ο Διακογιάννης θα συνδέσει τη φωνή  και την παρουσία του με παγκόσμια κύπελλα, ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, Ολυμπιακούς αγώνες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έρωτες και σκάνδαλα στα πιο διάσημα κότερα της Μεσογείου

Στο πρώτο μουσικό σόου στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης εμφανίζεται η Γιοβάννα, ο αείμνηστος ‘Iων Νταϊφάς στην εκπομπή του για τον κινηματογράφο παίρνει συνέντευξη από τον Αζναβούρ κατά την παραμονή του στο ξενοδοχείο «Hilton», κι ο Ιάσων Μοσχοβίτης– από τους πιο ωραίους άνδρες που έγραψαν στον φακό- συνδέεται με το φεγγάρι! Στις 20 Ιουλίου του 1969, ο Μοσχοβίτης σε απευθείας σύνδεση περιγράφει τη βόλτα του Νιλ Αρμστρονγκ στη σελήνη.

Στο στούντιο του ΕΙΡ με τη βοήθεια δύο ακουστικών, ένα στο κάθε αυτί (το ένα ο φυσικός ήχος από το «Απόλλων 10», το άλλο η φωνή του ανθρώπου από το Χιούστον, που μέσω Eurovision εξηγεί στα αγγλικά τη συμβαίνει), κι ο Έλληνας παρουσιαστής περιγράφει ιστορικές στιγμές, που καθήλωσαν εκατομμύρια παγκοσμίως τηλεθεατές.

Στο «Καλειδοσκόπιο» θα κάνει την πρώτη της τηλεοπτική εμφάνιση η «εξωγήινη» καλλονή Έλενα Ναθαναήλ.

Οδός Πατησίων, 1969. Στούντιο δονκιχωτικό από το οποίο θα παρελάσουν μεγάλες προσωπικότητες από τον Κώστα Μπαστιά και τον Ορέστη Μακρή ως τον Τζον Λένον με την Γιόκο Ονο και την Τζίντζερ Ρότζερς, που ο Φρέντυ Γερμανός την υποδέχεται στο πλατό με είκοσι κόκκινα τριαντάφυλλα. Το «Αλάτι και Πιπέρι» του Φρέντυ Γερμανού προβάλλεται στην ΥΕΝΕΔ και αποτελεί εκπομπή -σταθμό στην ιστορία της T.V. Ήταν μάλιστα από τις ελάχιστες εκπομπές με σπόνσορα, τα τσιγάρα Κεράνης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Βασιλικοί γάμοι στην Ελλάδα των ’60s

Η «αντίπαλη» ΕΙΡΤ για να τον… «εκδικηθεί» προβάλει απέναντί του τον «Άγιο» με τον Ρότζερ Μούρ, και τον τσακίζει. Ο Φρέντυ όμως με το μοναδικό ταλέντο, τις γνώσεις, το χιούμορ, την ευφυία αλλά και το sex appeal του(καθώς άρεσε πολύ στις τηλεθεάτριες όλων των ηλικιών) θριαμβεύει. Στο «Αλάτι και πιπέρι» θα φιλοξενηθούν  από την Βάσω Μανωλίδου, την Μαρίκα Νέζερ, την κυρά της Ρω και την Γκιζέλα Ντάλι ως τον Ζαμπέτα, τον Βοσκόπουλο, τον Ηλία Βενέζη. Στον τρίτο χρόνο ανάμεσα στο αλάτι και στο πιπέρι προστέθηκε και η «μουστάρδα» ο σκιτσογράφος Κυρ, με τα γκράφικς και τη μαγική του τρέλα. Οι τελευταίες εκπομπές του Φρέντυ ήταν αφιερωμένες σε αυτούς που επέστρεψαν από το εξωτερικό κατά τη διάρκεια της μεταπολίτευσης: στον Παναγούλη, στον Θεοδωράκη, στη Μελίνα. Η εκπομπή κόπηκε μετά από τα δύο συνεχόμενα αφιερώματα στην Μελίνα καθώς θεωρήθηκε υπερβολή. Ο Φρέντυ όμως δεν σταμάτησε να δημιουργεί καθώς η ταυτότητά έγραφε συγγραφέας.

Λίγο αργότερα τη σκυτάλη της επιτυχίας παίρνει ο Νίκος Μαστοράκης καθιερώνοντας τα live show. Μεγάλη επιτυχία του η πρώτη εξωτερική μετάδοση με έξι κάμερες από το θέατρο «Ακροπόλ» και το παιχνίδι «Bingo» με ρεκόρ τηλεθέασης 74%.

1968. Στην ζωντανή εκπομπή “Show της Κυριακής” του Νίκου Μαστοράκη καλεσμένος ήταν ο τραγουδιστής Γιάννης Βογιατζής.

Νέα, όμορφα αλλά με ταλέντο πρόσωπα, κορίτσια της διπλανής πόρτας, γίνονται οι αγαπημένες του μαγικού κουτιού και σταρ των τηλεθεατριών που αντιγράφουν  το χτένισμά τους, μιμούνται τη φωνή και τις κινήσεις τους: Σάσα Μανέτα, Κέλλυ Σακάκου, Νάκυ Αγάθου, Ρίτα Ασημακοπούλου, Μακώ Γεωργιάδου είναι οι πρώτες λατρεμένες τηλεπαρουσιάστριες.

Μεγάλο κεφάλαιο στην ΥΕΝΕΔ κι ο Νίκος Φώσκολος με τον “Άγνωστο Πόλεμο” που δημιούργησε με τον Κώστα Κουτσομύτη να κάνει ρεκόρ τηλεθέασης αγγίζοντας το 92%. Ποιος δεν έχει ζήσει ή ακούσει ιστορίες που ερήμωνε η χώρα τη ώρα που προβάλλονταν η σειρά.

Στο μεταξύ η ΕΙΡ έχει μετατραπεί σε ΕΙΡΤ ώσπου το 1975 μετονομάστηκε τελικά σε ΕΡΤ.

(Φωτο εξωφύλλου: Το περίφημο τηλεπαιχνίδι “Τα τετράγωνα των αστέρων” με οικοδέσποινα την Μαρία Αλιφέρη και  καλεσμένους τους Δοξαρά, Λυμπερόπουλο, Καραγιάννη, Ζακόπουλο, Χρονόπουλο, Φώσκολο, Μποστ, Τραϊφόρο, Χατζηαναγνώστου).