Λαμβάνοντας βεβαίως υπόψη τα όσα βιώνουμε τις τελευταίες ημέρες στη χώρα μας αλλά και στο διεθνές πεδίο με την πανδημία, θα τολμούσαμε να πούμε ότι η βαρύτητα ανθρωπιστικά επαναπροσδιορίζεται και οι προτεραιότητες αλλάζουν. Η σχετικότητα με το αντικείμενο του κάθε ειδικού που μιλάει και επηρεάζει τον κόσμο είναι σημαντική για την ψυχολογία μας και την προφύλαξή μας, και η υγεία είναι το πρωταρχικό μας μέλημα.
Το να είσαι σχετικός με ό,τι υποστηρίζεις, το να είσαι σχετικός με αυτό στο οποίο απευθύνεσαι ή διεκδικείς, και το να είσαι σχετικός με αυτό για το οποίο μιλάς είναι ένα πολύ σημαντικό αλλά και σπάνιο χαρακτηριστικό μας στη σημερινή αγορά, αλλά και στη χώρα μας. Σε έναν ευρύτερο ορισμό του φαινομένου οι ψυχολόγοι μιλούν για congruence – αρμονία ή συμφωνία όταν έχει να κάνει με τον συντονισμό αυτού που λες με αυτά που κάνεις κι αυτά που πιστεύεις.
Όταν αναφερόμαστε στην αναζήτηση εργασίας, και αν πάρουμε την πλευρά του ανθρώπου που αναζητά εργασία – αυτό σημαίνει να αναζητάμε ευκαιρίες σχετικές με αυτά που έχουμε κάνει, με την εργασιακή μας εμπειρία, και σχετικές με αυτά που μπορούμε να προσφέρουμε. Όταν επομένως στέλνουμε το βιογραφικό μας σε έναν οργανισμό, για μία συγκεκριμένη θέση εργασίας, θα ήταν καλό το βιογραφικό μας να δείχνει & να υποστηρίζει τη σχετικότητά μας με την εμπειρία που αναζητά η θέση, με το αντικείμενο εργασίας. Αν δεν δείχνει αυτή τη σχετικότητα δύο πράγματα πιθανόν να συμβαίνουν: 1. Είμαστε σχετικοί με αυτό που ζητάει η αγγελία αλλά δεν το έχουμε αναδείξει σωστά στο βιογραφικό που στέλνουμε 2. Δεν είμαστε σχετικοί με αυτό που ζητάει η αγγελία απλά στέλνουμε το βιογραφικό μας γιατί μας αρέσει ο οργανισμός / η θέση που αναγγέλει. Όταν συμβαίνει το 1ο οφείλουμε να δουλέψουμε με το βιογραφικό μας, να το χτίσουμε ώστε να αναδεικνύει αυτά που μπορούμε και θέλουμε να κάνουμε εργασιακά, και αυτό να επικοινωνείται προς την κατεύθυνση του αξιολογητή. Όταν συμβαίνει το 2ο είναι καλύτερα να μην στέλνουμε καθόλου το βιογραφικό μας γιατί ουσιαστικά κάνουμε μία τρύπα στο νερό, χάνοντας χρόνο για να το προετοιμάσουμε και να το στείλουμε και αφαιρώντας οφέλιμο χρόνο και από τους αξιολογητές μας. Ένας επιπλέον κίνδυνος στην 2η περίπτωση είναι να μας απορρίπτουν για κάτι που άδικα μόνοι μας έχουμε εκθέσει τον εαυτό μας – από τη στιγμή που δεν είμαστε σχετικοί με το αντικείμενο. Παράδειγμα: η αγγελία ζητάει υπεύθυνο ψηφιακού marketing και εμείς έχουμε εμπειρία λογιστή ή οικονομικού αναλυτή (μην το θεωρήσετε υπερβολικό γιατί συμβαίνει), η αγγελία ζητάει γραμματειακή υποστήριξη και εμείς έχουμε εμπειρία στη διαχείρηση ανθρώπινου δυναμικού – προσλήψεις, εργασιακά θέματα, εκπαίδευση. Το κίνητρο για να στείλουμε το βιογραφικό μας για θέσεις που δεν είναι σχετικές με το αντικείμενό μας είναι κατανοητό καθώς τις περισσότερες φορές έχει να κάνει με την ανάγκη για εύρεση εργασίας εφόσον είμαστε εκτός αγοράς. Το κίνητρο όμως δεν αρκεί για να μας κάνει σχετικούς με το αντικείμενο – κάτι που είναι ζητούμενο από τη μεριά των αξιολογητών/εκπροσώπων ενός οργανισμού που αναζητά εργαζόμενη/ο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ 5+1 πράγματα που πρέπει να καθαρίζεις πιο συχνά στο σπίτι
Όταν είσαι από την πλευρά του αξιολογητή, τα πράγματα είναι πολύ απλά. Ψάχνεις για ένα στέλεχος, ξέρεις τί ζητάς, ποιά εμπειρία σου κάνει. Λαμβάνεις περίπου 100 – 150 βιογραφικά για μία μέση θέση (μεσαίου επιπέδου εμπειρίας – middle management) και τα λαμβάνεις τμηματικά – όχι όλα την ίδια μέρα αλλά στο διάστημα μίας εβδομάδας. Σε αυτά, χωρίς υπερβολή, παραπάνω από τα 100 στα 150 είναι παντελώς άσχετα με αυτό που ζητάς στα βασικά χαρακτηριστικά: σπουδές, εργασιακή εμπειρία, βασικό αντικείμενο εργασίας. Το επίπεδο εμπειρίας επίσης διαφέρει και καταλήγεις από τα 150 βιογραφικά να φαίνεται πως σου κάνουν ίσως λιγότερα και από 20. Αν σε αυτά τα 20 δεις σε βάθος κάποια ακόμα χαρακτηριστικά, ψάξεις πιο αναλυτικά το βιογραφικό, δεις το προφίλ του κάθε ανθρώπου στα επαγγελματικά social media (LinkedIn κυρίως) καταλήγεις σε 10-12 το πολύ που δείχνουν να σου κάνουν και έχεις την πρόθεση να τους κάνεις ένα τηλεφώνημα – να τους μιλήσεις λίγο παραπάνω και να καταλάβεις από τις απαντήσεις τους τί έχουν κάνει, τί γνωρίζουν, πόσο κοντά είναι σε αυτό που αναζητάς για την εταιρεία σου ή για την εταιρεία πελάτη σου. Είναι απλό, αλλά ταυτόχρονα και βασανιστικό να διαχειρίζεσαι τελικά τόσα βιογραφικά και να σου κάνουν τόσα λίγα. Γιατί συμβαίνει όμως αυτό;
Πολλοί εργαζόμενοι ή μη, θεωρούν πως απλά στέλνοντας το βιογραφικό τους σε μία εταιρεία, κάποιος θα το κοιτάξει και θα καταλάβει όλη την αξία τους, θα εκτιμήσει τα χρόνια που δουλεύει, και θα τους καλέσει σε συνέντευξη να τους γνωρίσει οπωσδήποτε γιατί φαίνεται πως το αξίζουν. Γιατί δεν συμβαίνει συνήθως αυτό; Γιατί ο άνθρωπος / οι άνθρωποι που αξιολογούν βιογραφικά ανά θέση/αγγελία που δημοσιεύεται έχουν πολύ συγκεκριμένο και περιορισμένο χρόνο, και γιατί έχουν ανάγκη έναν άνθρωπο που ξέρει τη δουλειά, έχει αντιμετωπίσει τα προβλήματα που προκύπτουν και ξέρει τις προκλήσεις αντίστοιχα, και γιατί θα χρειαστεί να δουν 3, 4 ή 5 ανθρώπους και να αποφασίσουν. Αν το έχουν αναθέσει σε σύμβουλο θα μιλήσει και θα δει παραπάνω από 10 ανθρώπους αλλά πάντα πάνω στο κριτήριο σχετικοτητας με τη θέση που τους έχει περιγραφεί. Όταν λοιπον η θέση που περιγράφεται είναι για στέλεχος marketing με αντίστοιχη εμπειρία και εσύ είσαι λογιστής, πωλητής, γραμματέας ή στέλεχος μηχανογράφησης που δεν έχεις επαφή με το αντικείμενο που ζητάται, τότε γιατί να σε φωνάξει να σε δει ή να σε πάρει τηλέφωνο ο αντίστοιχος αξιολογητής; Σκέψου το λίγο. Σου φαίνεται λογικό;
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Κορονοϊός: Ξεκινά η δοκιμή εμβολίου σήμερα στις ΗΠΑ
Μήπως να το ξανασκεφτείς πριν στείλεις την επόμενη φορά το βιογραφικό σου σε κάποια αγγελία που δεν ταιριάζει με αυτό που έχεις κάνει; Μήπως να επενδύσεις τον χρόνο σου για να εκπαιδευτείς και να εργαστείς στο αντικείμενο που σε ενδιαφέρει στον οργανισμό που ήδη είσαι πριν κάνεις αίτηση για αντίστοιχη δουλειά σε έναν άλλον; Μήπως επενδύσεις τον χρόνο σου τελικά στο να χτίσεις ένα δυνατό βιογραφικό που να αντικατοπτρίζει αυτά που μπορείς & θέλεις να κάνεις – βάσει αυτών που έχεις ήδη κάνει καλά; Και παράλληλα να δικτυώνεσαι στην αγορά που σε ενδιαφέρει – κάνοντας επαφές και συζητήσεις που θα σε φέρουν κοντά στον επόμενο προορισμό σου;
Ο νόμος της σχετικότητας στην αγορά εργασίας είναι σημαντικός οδηγός και κριτήριο επιλογής για να αναλάβεις έναν ρόλο. Καλό είναι να επικεντρωνόμαστε στο να υποστηρίζουμε τον βαθμό της σχετικότητάς μας με τις επιλογές μας και τα αποτελέσματα της δουλειάς μας.
Από τη Ξένια Πασχοπούλου, Career Management Advisor & Headhunter, Certified Professional Resume Writer, Founder of Verifined – Matching Experts
Φωτογραφία: iStock/Getty Images/Ideal Images