Ένας από τους πιο γνωστούς Έλληνες φωτογράφους, που με τον φακό του έχει αναδείξει μοναδικά πολλούς εσωτερικούς χώρους, δίνει ζωή και πνοή στις φωτογραφίες του.
Κι αυτό γιατί συνδυάζει μοναδικά φωτογραφίες με βίντεο και δίνει κίνηση στα έργα του.
Γεννημένος στα Ιωάννινα, ο Κώστας Πηγαδάς σπούδασε Τέχνη στο Ecole Des Beaux-Arts και ιστορία Τέχνης στο Λούβρο, στο Παρίσι. Από το 1994 μέχρι σήμερα ζει και εργάζεται κυρίως στη Νέα Υόρκη, κρατώντας όμως συνεργασία και με περιοδικά στην Ελλάδα.
Μέχρι σήμερα, το έργο του Κώστα Πηγαδά, έχει παρουσιαστεί –μεταξύ άλλων– στο Queens Museum at Bulova και σε ονομαστές γκαλερί στη Νέα Υόρκη, στο Παρίσι, στη Μύκονο, στην Ελβετία, στο Άμστερνταμ.
– Τι κάνει τα έργα σου να ξεχωρίζουν;
Με μια αισιόδοξη διάθεση, θα έλεγα ότι κάθε έργο Τέχνης είναι ξεχωριστό, με την έννοια ότι είναι η έκφραση της ψυχής ενός ατόμου. Πέρα από αυτό, αισθάνομαι πως μια μοναδική πτυχή της δουλειάς μου είναι ότι στοχεύει σε κάτι περισσότερο από το να είναι οπτικά ευχάριστη. Διαποτίζεται από μια αίσθηση σκοπού και προσπαθεί να επεκτείνει την ευαισθητοποίηση ενός θεατή για να φροντίζει τη γη σαν να είναι ένα αγαπημένο πρόσωπο.
–Τι θα ήθελες να κάνουν ή να νιώθουν οι άνθρωποι όταν βλέπουν ένα έργο σου για πρώτη φορά;
Η δουλειά μου στοχεύει να προκαλέσει ένα είδος σωματικής και ψυχολογικής θεραπείας μέσω της δράσης της βιοφιλίας και της ελεγχόμενης αναπνοής. Έχει αποδειχθεί ότι οι βιοφιλικές εικόνες μειώνουν το άγχος του ασθενούς σε κλινικές συνθήκες και μπορούν να περιορίσουν ακόμα και τη διάρκεια νοσηλείας του. Αυτό συνδυάζεται με ελεγχόμενη αναπνοή, που επιπλέον υποστηρίζει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.
–Ποιο είναι το αγαπημένο σου υλικό και γιατί;
Το βίντεο είναι σε αυτή τη φάση το αγαπημένο μου μέσο έκφρασης. Μου αρέσει να βλέπω την Τέχνη μου ως ζωντανή αναπνευστική οντότητα και το βίντεο είναι ο ευκολότερος τρόπος για να το μεταφέρω αυτό. Η βιοφιλική σειρά μου αποτυπώνει την επέκταση και τη συστολή, σε επικαλύψεις δασικών φυτών σε ανθρώπινες κυτταρικές δομές, σε μια απομίμηση των μοτίβων της ανθρώπινης αναπνοής. Έτσι, το έργο εστιάζει σε ό,τι έχουν κοινό αυτοί οι δύο κόσμοι, αναδεικνύοντας το ανθρώπινο στοιχείο από τα πιο μικρά κύτταρα μέχρι τα πιο ψηλά δέντρα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Οι Έλληνες που υπογράφουν τη νέα σειρά κινουμένων σχεδίων του Netflix
–Τι σε παρακινεί και σε εμπνέει;
Το πρώτο βήμα για την έμπνευση είναι η αντίληψη. Κοιτάζοντας τη φύση αποκτώ έμπνευση και μια διαίσθηση για το πώς λειτουργεί ολόκληρο το σύμπαν – μαθηματικοί νόμοι που έχουν εφαρμογή στη βιολογία, όπως η χρυσή αναλογία, μου αποδεικνύουν την ευφυΐα της φύσης και την ικανότητά της να αυτοαναπαράγεται. Αυτά τα πράγματα επηρεάζουν σχεδόν όλα τα έργα μου.
–Πώς είναι σήμερα η ζωή στη Νέα Υόρκη;
Η Νέα Υόρκη, για μένα, ήταν και παραμένει ένας τόπος που προσφέρει σχεδόν απεριόριστες ευκαιρίες. Αυτό μου έχει επιτρέψει να εργαστώ, να δημιουργήσω και να ευημερώ από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, τότε που μετακόμισα εδώ.
–Η φωτογραφία έχει τη δική της «χρηματιστηριακή αγορά»;
Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, οι έμποροι Τέχνης έχουν δημιουργήσει μια αγορά που είναι παρόμοια με τις χρηματιστηριακές και τις στεγαστικές ως μέσο δημιουργίας ευκαιριών για επενδυτές. Νιώθω ότι αυτό είναι εντελώς λάθος και εκτός τόπου στον κόσμο της Τέχνης. Η Τέχνη είναι μια έκφραση της ανθρωπότητας, ένας ιστορικός απολογισμός των σκέψεων, των φόβων και των ιδεαλισμών κάθε εποχής, όχι περιουσιακών στοιχείων που αντισταθμίζονται στα οικονομικά συμβόλαια για οριακό κέρδος.
–Ποιο είναι το αδιαπραγμάτευτο στοιχείο που πρέπει να έχει κάθε σου φωτογραφία;
Θέλω η Τέχνη μου να είναι ένα εργαλείο που υπηρετεί την ανθρωπότητα, και να μη στοχεύει μόνο στο να είναι οπτικά και αισθητικά ευχάριστη. Παρόλο που αυτό είναι μια σημαντική διάσταση της τέχνης, θέλω το έργο μου να εξυπηρετεί έναν ανώτερο σκοπό, πέρα από την επιφανειακή ομορφιά. Πρέπει να είναι σαν μια δήλωση, μια έκκληση για δράση ή μια προέκταση της ευαισθησίας που μπορεί να κατευθύνεται σε κρίσιμα ζητήματα της εποχής μας. Γι’ αυτό, πολλά από τα έργα μου ασχολούνται με τον κόσμο της φύσης. Σκοπός της δουλειάς μου είναι να εμφυσήσω σε εικόνες του φυσικού κόσμου ανθρωπιά και ζωή, ώστε το είδος μας να κινείται προς το να αντιμετωπίζουμε τον πλανήτη με τον ίδιο σεβασμό που θα θέλαμε να αντιμετωπίζουν εμάς.
–Με δεδομένο ότι έχεις σπουδάσει και έχεις ζήσει στο εξωτερικό το μεγαλύτερο μέρος της ζωής σου, πώς βλέπεις την Ελλάδα; Σου λείπει καθόλου;
Είμαι πολύ ευγνώμων που μεγάλωσα σε μια χώρα περήφανη για την ιστορία της. Η πατρίδα μας ήταν πάντα πηγή έμπνευσης για μένα. Δυστυχώς, η ελληνική πραγματικότητα σήμερα είναι ότι η χώρα δεν παρέχει στους πολίτες της τις ίδιες ευκαιρίες που έδινε στο παρελθόν. Γι’ αυτό κυρίως πιστεύω πως όποιος μεγαλώνει στην Ελλάδα και θέλει να πετύχει πρέπει να μεταναστεύσει για να το καταφέρει. Πιστεύω όμως ότι η Ελλάδα έχει μια καθαρότητα ιδεών και πρέπει να παραμείνει μια όμορφη πηγή έμπνευσης για κάθε άνθρωπο.
– Πού και πότε θα παρουσιάσεις την καινούργια σου δουλειά;
Ετοιμάζω μια έκθεση σε ελληνικό μουσείο, αλλά θα ήθελα να πω περισσότερα προσεχώς, όταν θα έχουν οριστικοποιηθεί περισσότερες λεπτομέρειες.