Η Κατερίνα Μισιχρόνη, η Λένα Παπαληγούρα, η Αντιγόνη Κουλουκάκου, η Κωνσταντίνα Μιχαήλ και η Μαριέλλα Σαββίδου έχουν συνηθίσει να βρίσκονται αντιμέτωπες με τον φωτογραφικό φακό. Αυτή τη φορά, δέχτηκαν να το κάνουν για να στείλουν ένα μήνυμα: «Μίλησέ μου».
Αυτός είναι ο τίτλος της καμπάνιας που εμπνεύστηκε ο Αναστάσιος, δημιουργός των κομμωτηρίων Anastasios Hair Style Studio, για να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο απέναντι στην έμφυλη βία. Αφορμή είναι η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών, στις 25 Νοεμβρίου.
Πέρα από το επίπεδο της ενημέρωσης, η συγκεκριμένη δράση θα έχει και πρακτικό αντίκτυπο: Από όταν επιτραπεί η λειτουργία των κομμωτηρίων και μέχρι το τέλος του 2020, μέρος των εσόδων από τις υπηρεσίες που θα παρέχονται στα κομμωτήρια Anastasios Hair Style Studio σε Αθήνα και Ιωάννινα, καθώς και από κάθε αγορά προϊόντων εκεί, θα διατεθεί στο Κέντρο Διοτίμα, τη μη κερδοσκοπική οργάνωση που δραστηριοποιείται από το 1989 με όραμα τη συστηματική ανάδειξη και αντιμετώπιση των διακρίσεων σε βάρος των γυναικών.
Ο Αναστάσιος επιμελήθηκε, φυσικά, τα μαλλιά των πέντε ηθοποιών. Και είναι ο πλέον αρμόδιος να μας εξηγήσει πώς προέκυψε αυτή η πρωτότυπη ιδέα, αλλά και τι τον έχει μάθει η συναναστροφή με τις πελάτισσές του εδώ και 25 χρόνια.
– Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την πρωτοβουλία «Μίλησέ μου»;
Μεγάλωσα σε πολύτεκνη οικογένεια, με δύο υπέροχες αδελφές, και συναναστρέφομαι καθημερινά με γυναίκες λόγω της δουλειάς μου. Η μητέρα μου μας καλλιέργησε από τότε που ήμασταν παιδιά το αίσθημα της αλληλεγγύης. Θυμάμαι ότι μας έπαιρνε μαζί της για να επισκεφτούμε και να βοηθήσουμε ανθρώπους που είχαν ανάγκη. Έβλεπα πόσο βαθιά τη συγκινούσε το να προσφέρει και πόσο σημαντική και αυτονόητη θεωρούσε την υποστήριξη των συνανθρώπων μας, τόσο στα Ιωάννινα, όσο και στην Αθήνα. Έχω, επίσης, μια εξαιρετική γυναίκα στο πλευρό μου, η οποία είναι ιδιαιτέρως ευαισθητοποιημένη σε θέματα κοινωνικής αλληλεγγύης, κι αυτό αποτέλεσε άλλον έναν σπουδαίο κινητήριο παράγοντα για εμένα.
Μέσα από τη δουλειά μου, ο καθημερινός μου στόχος εδώ και 25 χρόνια είναι να φροντίζω τις γυναίκες και να τις βοηθάω να αισθανθούν πιο όμορφες. Δυστυχώς, όμως, δεν συμπεριφέρονται όλοι οι άνδρες με αγάπη και σεβασμό στις γυναίκες, στις συντρόφους ή στις αδελφές τους. Όπως όλοι ξέρουμε, τα περιστατικά βίας κατά των γυναικών είναι ιδιαιτέρως συχνά, κι αυτό το θέμα με βασάνιζε πάντα. Σημαντικό ρόλο στη γέννηση της καμπάνιας «Μίλησέ μου» έπαιξε και ο εγκλεισμός μας στα σπίτια λόγω του κορoνοϊού, που ανέδειξε ακόμα περισσότερο αυτό το τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα. Αποφάσισα, λοιπόν, ότι ήρθε η ώρα να στηρίξω έμπρακτα όλες τις γυναίκες που φοβούνται, διστάζουν ή ντρέπονται να μιλήσουν για την κακοποίηση που δέχονται, ή δεν έχουν τα μέσα να το κάνουν.
– Γιατί επέλεξες ειδικά το κέντρο Διοτίμα;
Το Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών Διοτίμα είναι μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1989 με πρωτοβουλία μιας ομάδας γυναικών που προέρχονται από διάφορα επιστημονικά πεδία. Δημιουργήθηκε δηλαδή από γυναίκες, για γυναίκες. Λειτουργεί ως ερευνητικό κέντρο που ειδικεύεται σε θέματα φύλου και ισότητας, αλλά και ως κέντρο παροχής υποστηρικτικών υπηρεσιών επαγγελματικής συμβουλευτικής, ψυχοκοινωνικής ενδυνάμωσης, αναβάθμισης δεξιοτήτων και παροχής νομικής βοήθειας. Διοργανώνει συνέδρια, ημερίδες και ανοικτές δημόσιες συζητήσεις, και πραγματοποιεί εκστρατείες με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας. Θεωρώ, λοιπόν, ότι η δράση του είναι σπουδαία και ουσιαστική, κι αξίζει να γνωστοποιηθεί και να υποστηριχτεί από όλους μας.
– Λένε ότι το κομμωτήριο είναι ένας χώρος όπου οι γυναίκες βγάζουν τα εσώψυχά τους. Ισχύει;
Δεν είναι ακριβώς έτσι. Το κομμωτήριο είναι ένας επαγγελματικός χώρος, που φιλοξενεί καθημερινά γυναίκες και άντρες. Στη διάρκεια της περιποίησης και μέσα από τη συζήτηση για τα μαλλιά, έχω την ευκαιρία να αντιληφθώ κάποια στοιχεία του χαρακτήρα τους. Ο στόχος μου για την πελάτισσα που έχω απέναντί μου πάντα είναι αφενός να αισθανθεί άνετα στον χώρο μας και, αφετέρου, να την καταλάβω ώστε να της προτείνω ένα look που θα ταιριάζει στην προσωπικότητά της, θα αναδεικνύει κάποια στοιχεία που ούτε η ίδια ενδεχομένως δεν έχει τολμήσει να αποκαλύψει και θα την κάνει να νιώθει πιο όμορφη. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι, όταν μια γυναίκα αισθάνεται όμορφη, έχει και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Με την πάροδο του χρόνου, σίγουρα δένεσαι με κάποιες πελάτισσες, κερδίζεις την εμπιστοσύνη τους και αναπτύσσεις μια φιλική σχέση μαζί τους. Ό,τι άλλο λέγεται όμως μεταξύ του κομμωτή και μιας πελάτισσας είναι απολύτως εμπιστευτικό.
– Οι γυναίκες που συμμετείχαν στην καμπάνια είναι πελάτισσές σου; Πώς τις επέλεξες;
Οι κυρίες που επιλέχθηκαν για την καμπάνια «Μίλησέ μου» είναι γυναίκες που θαυμάζω για την προσωπικότητα και την πορεία τους. Είναι αναγνωρίσιμες και καταξιωμένες ηθοποιοί, που πιστεύω ότι θα συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση του κόσμου στο θέμα της έμφυλης βίας. Τα συναισθήματά τους αποτυπώνονται σε ασπρόμαυρες φωτογραφίες κι ενσαρκώνουν μια θέση απέναντι σε αυτό το θλιβερό κοινωνικό φαινόμενο, μια δήλωση. Το βλέμμα τους μας προκαλεί να προβληματιστούμε όλοι σχετικά με τον ρόλο που οφείλουμε να διαδραματίσουμε, ώστε να εξαλειφθεί η βία κατά των γυναικών. Είναι κυρίες που θεώρησα ότι μπορούν να μιλήσουν στην καρδιά των γυναικών και να στηρίξουν αυτή την πρωτοβουλία. Με κάποιες από αυτές γνωριζόμασταν και ήταν πελάτισσες των κομμωτηρίων μας. Σίγουρα, όμως, μετά από αυτή την καμπάνια κι έχοντας πλέον έναν «κοινό στόχο», έχει δημιουργηθεί ένας ιδιαίτερος δεσμός ανάμεσά μας.
– Tι πιστεύεις ότι σημαίνουν για μια γυναίκα τα μαλλιά της και η φροντίδα τους;
Πολλές γυναίκες θεωρούν ότι τα μαλλιά τους είναι το σήμα κατατεθέν τους. Η ταυτότητά τους, η εικόνα της ψυχής τους. Γι’ αυτό, είναι σημαντικό να προσφέρουμε στα μαλλιά μας την ανάλογη προσοχή και φροντίδα. Όπως ανέφερα και προηγουμένως, στα κομμωτήρια Anastasios Hair Style Studio σκοπός μας δεν είναι μόνο να βοηθάμε τις γυναίκες να νιώθουν όμορφες, αλλά και να τις φροντίζουμε πραγματικά. Τα μαλλιά δεν χρειάζονται μόνο κούρεμα ή βαφή, για να δείχνουν όμορφα και περιποιημένα. Η ουσιαστικότερη φροντίδα έρχεται πάντα από μέσα προς τα έξω, κι αυτό ακριβώς εξασφαλίζουν οι τελετουργίες και τα εξειδικευμένα πρωτόκολλα περιποίησης που εφαρμόζουμε στα κομμωτήριά μας.
– Τι ήταν εκείνο που σε έκανε να ασχοληθείς με το συγκεκριμένο επάγγελμα;
Από τότε που ήμουν πολύ μικρός, η μητέρα μου με έπαιρνε μαζί της στο κομμωτήριο, κι αυτό που έβλεπα εκεί με τα παιδικά μου μάτια ήταν πως, κάθε φορά που έκανε κάτι διαφορετικό στα μαλλιά της, εκτός από την εμφάνισή της άλλαζε και η ψυχολογία της. Ήταν πιο χαρούμενη, κι αυτό ήταν κάτι που με ενθουσίαζε, αφού η τέχνη της κομμωτικής έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει πραγματικά τον άνθρωπο, τόσο εξωτερικά, όσο και εσωτερικά. Έτσι, μεγαλώνοντας έκανα την πρώτη μου απόπειρα κουρεύοντας την αδελφή μου. Το πείραμα χαρακτηρίστηκε απόλυτα επιτυχημένο, τόσο από την ίδια όσο και από τον κοινωνικό μας περίγυρο, οπότε στα 13 μου άρχισα να βγάζω τα πρώτα μου λεφτά, κουρεύοντας τους φίλους μου και τις φίλες της μαμάς μου. Έκτοτε ήξερα ότι γεννήθηκα για να κάνω αυτή την τέχνη επάγγελμα.
– Σε ποιους άλλους κοινωφελείς σκοπούς θα σε ενδιέφερε να προσφέρεις;
Η αλήθεια είναι ότι θα ήθελα να συνεισφέρω σε όλους τους φορείς που έχουν μέλημα την προσφορά στον άνθρωπο. Θεωρώ αυτονόητο να μοιράζεσαι με τους συνανθρώπους σου τις ευλογίες που σου έχει χαρίσει ο Θεός, να ανταποδίδεις τα δώρα της ζωής. Είναι σπουδαίο να παίρνεις, αλλά ακόμα σπουδαιότερο είναι να προσφέρεις.
Φωτογράφος: Ιωάννα Τζετζούμη
Styling: Έλενα Παπασταύρου
Makeup: Ζέφη Σιάτου
Video: Εύα Μπαλάση
Βοηθός Φωτογράφου: Φοίβος Πέντες
Βοηθός styling: Ελισάβετ Καρατσώκη, Κάτια-Μαρία Σαραντίδου
Art Direction & Communication: Plus More 360 Communication