Με τα θέατρα: «Αλίκη», «Μικρό Παλλάς», «Χορν», «Μικρό Χορν», «Εμπορικόν», «Αποθήκη», «Λαμπέτη» και τη Μουσική Σκηνή «Πειραιώς 131», ο Διονύσης Παναγιωτάκης εξηγεί τι προϋπήρχε στο χώρο, πώς θα κινηθεί η Ένωση Θεατρικών Παραγωγών και τι προβλέπει για την επόμενη θεατρική σεζόν.

Πώς και τόσα χρόνια δεν είχε δημιουργηθεί Ένωση Θεατρικών Παραγωγών;

Τα τελευταία τρία χρόνια προσπαθήσαμε να φτιάξουμε μια ένωση, ένα σωματείο αλλά δεν καταφέρναμε να συντονιστούμε. Ίσως δεν το θεωρούσαν όλοι απαραίτητο, να οργανωθούμε σε μια ομάδα. Κάποτε υπήρχε η ΠΕΕΘ: ΠΑΝΝΕΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ, αλλά διαλύθηκε και δεν ξέρω τους λόγους

Έπρεπε δηλαδή να συμβεί μία  πανδημία για να σκεφτείτε ότι χρειάζεστε και εσείς να φτιάξετε την δική σας Ένωση ;

Τελικά ναι , η πανδημία ανέδειξε πολλά προβλήματα. Δεν υπάρχουν στοιχεία, πόσοι κάνουμε αυτή τη δουλειά. Πόσοι είναι οι επαγγελματίες του κλάδου; πόσοι ηθοποιοί, πόσοι σκηνοθέτες, πόσοι σκηνογράφοι, ενδυματολόγοι, πόσοι παραγωγοί και πόσες είναι οι θεατρικές επιχειρήσεις. Όταν λοιπόν έπρεπε να διεκδικήσουμε κάποια μέτρα στήριξης για τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις και για τους εργαζόμενους σε αυτές, τότε είδαμε ότι
πρέπει να δημιουργήσουμε την ΕΝΩΣΗ ΘΕΑΤΡΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ . Μικρά – Μεγάλα Θέατρα, έχουμε τα ίδια προβλήματα, παραγωγές που έτρεχαν και ξαφνικά σταμάτησαν. Όλα ήταν στον αέρα. Μαζευτήκαμε 47 παραγωγοί θεάτρου, καταγράψαμε τα προβλήματα και αρχίσαμε να δουλεύουμε μαζί, με τα αρμόδια υπουργεία, να βρούμε λύσεις. Και πραγματικά αυτό δούλεψε. Γνωριστήκαμε καλύτερα, ακούσαμε ο ένας τον άλλον και αποκτήσαμε δύναμη και έχουμε αποφασίσει να βάλουμε κανόνες. Να προστατεύσουμε το θέατρο, τη δουλειά μας και τους εργαζόμενους μας .
Το θέατρο ενώ παράγει και προάγει τον Πολιτισμό, αναπτύσσεται πολλές φορές σε ένα περιβάλλον με συνθήκες τριτοκοσμικές. Αυτό ήρθε ο καιρός να αλλάξει .

Με ποια εχέγγυα θα εντάσσονται στην Ένωση, οι παραγωγοί;

Δημιουργούμε ως Ένωση, μια ηλεκτρονική πλατφόρμα, ένα είδος μητρώου. Εκεί θα γράφονται τα μέλη, θα υπάρχουν τα στοιχεία τους, τα βιογραφικά τους, οι παραγωγές που κάνουν και ό, τι άλλο χρειάζεται, ώστε να ξέρουμε ποιοι είμαστε, τι κάνουμε και πού πάμε . Όλοι όσοι κάνουν θεατρικές παραγωγές, θα μπορούν να ενταχτούν στην Ένωση με όποια μορφή εταιρείας και αν έχουν ( ΑΕ,ΕΠΕ,ΕΕ,ΟΕ,ΙΚΕ ,ΑΤΟΜΙΚΗ ΚΛΠ). Απλώς θα υπάρχουν τα τακτικά μέλη που θα έχουν δικαίωμα ψήφου και οι παρατηρητές. Οι παρατηρητές θα αποκτούν δικαίωμα ψήφου και θα γίνονται τακτικά μέλη, μετά από κάποιες προϋποθέσεις .

Πόσο κινδυνεύει ο χώρος από τους «ερασιτέχνες» παραγωγούς ;

Κινδυνεύει όσο κινδυνεύουν όλοι οι χώροι, όπου κάποιος μπαίνει ευκαιριακά και χωρίς όραμα, μόνο για να αρπάξει, και δεν εννοώ ότι θέλει να αρπάξει χρήματα.
Παράδειγμα: Όπως ένας που θέλει να κάνει εστιατόριο και δεν ξέρει πως γίνεται ένα σωστό, καλό φαγητό, ό, τι και να κάνει στο τέλος δεν θα πετύχει .
Θεατρική επιχείρηση δεν μπορείς σε κανέναν να απαγορεύσεις να κάνει. Κάθε χρόνο εμφανίζονται φαινόμενα με παραγωγούς «από άλλο ανέκδοτο» αλλά όπως σε όλους τους χώρους, γρήγορα βρίσκουν και εισπράττουν αυτό που τους αξίζει. «Ερασιτέχνες», δεν θα πάψουν ποτέ να εμφανίζονται.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού: Ανακοίνωσε τις θεατρικές επιχορηγήσεις

Πώς βλέπεις την επόμενη θεατρική σεζόν;

Η επόμενη σεζόν θα είναι πραγματικά δύσκολη. Ο κόσμος φοβάται και το θέατρο δεν θα είναι πρώτη επιλογή. Πρέπει να έρθουν οι κανονικοί ρυθμοί στη ζωή μας, ώστε να αποκατασταθεί η ηρεμία και η ασφάλεια. Να βρεθεί το φάρμακο και το εμβόλιο για τον ιό. Τότε το θέατρο θα ξαναρχίσει να λειτουργεί κανονικά. Αυτό δεν βλέπω να γίνεται νωρίτερα από το τέλος του ´20 και επειδή οι παραστάσεις θέλουν προετοιμασία τουλάχιστον 3 με 4 μήνες από την ημέρα της πρεμιέρας , βγάζω το συμπέρασμα ότι η σεζόν 2020- 2021 θα είναι μια πολύ δύσκολη σεζόν .

Τι σε φοβίζει ;

Δεν θέλω να σκέφτομαι ότι μπορεί να υπάρξει νέο κύμα κρουσμάτων το φθινόπωρο .Αυτό με φοβίζει. Δεν έχει να κάνει μόνο με τα θέατρα. Πραγματικά θα ήταν καταστροφή για την οικονομία μας και γενικά για τη ζωή μας. Όλο αυτό το διάστημα ζήσαμε πρωτόγνωρες καταστάσεις και συναισθήματα. Ήταν ένας μοντέρνος παγκόσμιος πόλεμος .

Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις ;

Δεν νομίζω ότι έχουμε και άλλες εναλλακτικές λύσεις. Ό, τι κάνουνε τώρα είναι και οι τελευταίες .

Πώς νοιώσατε με την αντιμετώπιση τής Πολιτείας στο θέμα του Πολιτισμού;


Δεν ξέρω πως θα το πάρουν μερικοί. Αλλά εγώ επειδή έτυχε σε αυτή τη δύσκολη στιγμή για την χώρα μας και τον κλάδο μας, να βρεθώ σε αρκετές τηλεδιασκέψεις και συναντήσεις με τους υπουργούς της Κυβέρνησης, είμαι απόλυτα ικανοποιημένος, δεδομένων των συνθηκών και των προβλημάτων που ζήσαμε. Το Υπουργείο Πολιτισμού αντέδρασε αμέσως και αποτελεσματικά. Φανταστείτε ότι όταν αποφάσισε η Κυβέρνηση το κλείσιμο των θεάτρων , κινηματογράφων κλπ . δεν υπήρχε κανένα στοιχείο. Δηλαδή δεν υπήρχε μητρώο δεν ήξερε κάνεις πόσοι είναι αυτοί που πλήττονται και τι θα χρειαστεί, πόσα χρήματα θα χρειαστούν στα μέτρα στήριξης. Οι προσπάθειες συνεχίζονται από όλους μας και έχω την αίσθηση ότι θα τα καταφέρουμε.