Η κλιματική αλλαγή, το κίνημα #MeToo, η αισθητική του ungendered, το Coachella, η Ashley Graham και η αναθεώρηση του size zero στον κόσμο της μόδας… είναι μερικά από τα θέματα που μας απασχόλησαν αυτή την δεκαετία. Μπορεί τα 1920s να μας έδωσαν την τζαζ και τα roaring κορίτσια, τα 1940s το ανδρόγυνο, τα 1950s το σέξι των μίντι, τα 1960s τα μίνι, τα 1970s το μπόχο και χίπι λουκ και και και… αλλά και τα 2010s, δεν έδωσαν λίγα. Μας πήραν και πολλά βέβαια, μια Phoebe Phillo από τον οίκο Celine, έναν Karl Lagerfeld από τη ζωή και μισό πνεύμονα από την πυρκαγιά που έκαιγε για ημέρες τον Αμαζόνιο, λίγους μήνες πριν. Ας θυμηθούμε λοιπόν τα 10 γεγονότα που συνοψίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά των 2010s.
1. Fashion Activism
Η μόδα είχε την ανάγκη να μιλήσει αυτή την δεκαετία. Το είδαμε στα φεμινιστικά μπλουζάκια που είχαν τυπωμένα ακτιβιστικά quotes πάνω τους, το είχαμε δει και στις πρώτες συλλογές της Vivienne Westwood, η οποία είναι γνωστή ακτιβίστρια στο χώρο της μόδας, πολύ πριν ακούσουμε για την Stella McCartney και τώρα για την Naomi Campbell. Ήταν μια δεκαετία που η μόδα είχε να επικοινωνήσει πολλά θέματα -πολιτικά, οικολογικά, φεμινιστικά.
2. Inclusivity and Diversity
Ο Siriano φτιάχνει red-carpet ρούχα για γυναίκες που δημόσια έχουν αναφέρει πως δεν τις αναλαμβάνει κανένας σχεδιαστής λόγω των κιλών τους, ενώ την ίδια χρονιά, το 2015 η Joan Didion γίνεται το πρόσωπο της ανοιξιάτικης καμπάνιας του οίκου Celine. Η Christy Turlington επιστρέφει στις πασαρέλες της Νέας Υόρκης και τα περιοδικά κάνουν εξώφυλλα με πρωταγωνίστριες κάθε χρώματος, ηλικίας και σωματοδομής. Θυμόμαστε όλοι το σέξι εξώφυλλο με μαγιό της Ashley Graham στο Sports Illustrated, ενώ το 2017, που ο Edward Enninful γίνεται ο πρώτος μαύρος άντρας που αναλαμβάνει τη Βρετανική Vogue, θυμόμαστε επίσης το πρώτο του τεύχος με την φεμινίστρια Adwoa Aboah, που παρουσίαζε ένα διαφορετικό πρότυπο γυναίκας. Τέλος δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την εμμονή των millenials και της Gen Z με την σειρά Pose που έφερε στο προσκήνιο τους transgender και την LGTBQ κοινότητα και έστρεψε όλα τα φώτα στον μοναδικό Billy Porter, ο οποίος μας σέρβιρε τον τελευταίο καιρό τις πιο iconic, ungender εμφανίσεις στο κόκκινο χαλί.
3. Athleisure
Η τάση να έρθουμε σε κοντά σε έναν πιο απλό και υγιεινό τρόπο ζωής, η οικονομική κρίση και η αμφισβήτηση της αστικής ζωής έδωσαν χώρο στις πιλάτες, τη γίογκα, τον διαλογισμό -σε μια γενικότερη τάση προς την άθληση και την υγιεινή ζωή. Γι’ αυτό το «επίσημο» look της δεκαετίας είχε πολλά στοιχεία από αθλητικά ρούχα. Ξαφνικά ήταν και είναι ok να φοράς sneakers στο γραφείο. Και είναι ακόμα πιο ok να τα ταιριάξεις και με ένα φόρεμα.
4. Thrifting
Για οικολογικούς και οικονομικούς λόγους η αγορά vintage και second-hand είναι η νέα τάση. Μιλάμε για μια δεκαετία που -τουλάχιστον στην Ευρώπη- η οικονομική κρίση μεσουρανούσε καθώς και η απειλή της κλιματικής αλλαγής. Δύο παράγοντες έσπρωξαν τους ανθρώπους για εναλλακτικούς τρόπους ένδυσης προκειμένου να καταναλώνουν με σύνεση προς τον πλανήτη, αλλά και προς την τσέπη τους. Τα ρούχα από δεύτερο χέρι και εφαρμογές όπως το RE-NT, το Depop και το Vestiaire Collective έδωσαν τον χαρακτήρα της αέναης μόδας και της ανακύκλωσης στην δεκαετία.
5. Hip-Hop
Θα θέλαμε πολύ να μην είναι αλήθεια, αλλά το hip-hop είναι η μουσική της γενιάς Gen Z και άρα το πιο δημοφιλές είδος μουσικής των 2010s. Τα πρότυπα της εποχής είναι ο Kayne West και ο Kendrick Lamar που επηρεάζουν τον κόσμο της μόδας γιατί είναι πια fashion icons. Πολλοί ακόμα ράπερ συνεργάζονται με fashion brands και δημιουργούν συλλογές που ξεπουλάνε άμεσα ή ακόμα καλύτερα δημιουργούν τα δικά τους fashion brands όπως ο Tyga (Last Kings). Η σχέση που έχει δημιουργηθεί μεταξύ της ραπ, των εκπροσώπων της και της βιομηχανίας της μόδας επανέφερε τα 1990s και συγκεκριμένα της «skater» και «old school» αισθητική τους τα Vans, τα Converse, τα skinny jeans, τα ρετρό Nike και τα ανάποδα baseball caps.
6. Flexing
Η ίδια η ραπ έφερε και το flexing, που πολλές φορές συνδέεται και με τις YouTubers που δείχνουν στους ακόλουθους τους τι αγόρασαν μέσα από το κανάλι τους -μορφή επίδειξης. Το flexing είναι η κουλτούρα να κάνεις φιγούρα με αυτά που φοράς,(τα οποία πρέπει κάνουν μια μικρή περιουσία) και έχει συνδεθεί με την Gen Z γενιά.
7. Blogging & Vlogging
Και μιας και αναφέραμε το YouTube, δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε από αυτή τη λίστα και την δύναμη του blogging που εξελίχθηκε σε vlogging και μεταφέρθηκε σε πλατφόρμες όπως το Instagram. Οι bloggers και οι vloggers πήραν λίγη από την δύναμη που κάποτε είχαν τα περιοδικά και οι editors και έβαλαν τους δικούς τους κανόνες στο παιχνίδι της μόδας. Κι αυτό γιατί είχαν πρόσωπο, ήταν απλοί άνθρωποι της διπλανής πόρτας ο καθένας μπορεί να ταυτιστεί και το σημαντικότερο, ήταν έτοιμοι να μοιραστούν τα πάντα σε σχέση με την προσωπική ζωή τους. Άλλωστε, όλοι λατρεύουν το σύνδρομο της κλειδαρότρυπας. Έτσι βλέπουμε απλούς ανθρώπους, χωρίς κάποια εκπαίδευση και backround να μεταμορφώνονται σε δυνατά brands και να επηρεάζουν τις αγορές εκατομμύρια κόσμου, παγκοσμίως.
8. Ο εκδημοκρατισμός της Βασιλικής Οικογένειας
Χρόνια προσπαθεί το Στέμμα να γίνει δημοφιλές και να μοιάζει πιο κοντά στον μέσο άνθρωπο. Εδώ και χρόνια και μετά το θάνατο της Lady D., ο κόσμος δεν ασχολούταν με την βασιλική οικογένεια. Κάτι που άλλαξε με τον γάμο του Πρίγκιπα William και της Kate Middleton το 2010 και ξανά, αργότερα με τον γάμο του Πρίγκιπα Harry και της αμερικανίδας ηθοποιού Meghan Markle. Έκτοτε είδαμε σειρές και ταινίες να γυρίζονται σχετικές με την βασιλική οικογένεια καθώς και το «the markle effect» που περιγράφει την τάση να ξεπουλάει κάτι κατευθείαν μόλις το φορέσει η Meghan και εμφανιστεί κάπου δημόσια.
9. Festival Attire – The Neo-Hippies
Η επιρροή των 1970s είναι φανερή σε πολλά σημεία των 2010s. Αλλά όταν μιλάμε για φεστιβαλικό ντύσιμο, γίνεται πια ξεκάθαρη. Στα 1970s είχαν το Woodstock, η Gen Z έχει το φεστιβάλ Coachella το οποίο έγινε ο λόγος για να φτιαχτούν ολόκληρες συλλογές αφιερωμένες στο new boho στιλ, από high street brands. Για να μην μιλάμε όμως μόνο για fast-fashion, η επιρροή του Coachella έφτασε μέχρι την Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, όπου ο οίκος Chanel και Balenciaga εμπνεύστηκαν από το βραχιόλι-εισιτήριο του φεστιβάλ και έφτιαξαν αντίστοιχα βραχιολάκια για την είσοδο των VIP στον χώρο του show.
10. Το τεχνολογικό BOOM!
Δεν μιλάμε για το νέο iPhone, ούτε για την τρέλα με τις εφαρμογές όπως το Tik-Tok και το Instagram. Η βοήθεια της τεχνολογίας ήταν αυτό που χρειαζόμασταν αυτή την δεκαετία που η ανάγκη για ανανεώσιμη ενέργεια και περιορισμό των απορριμάτων έμοιαζε με επιταγή. Η τεχνολογία γενναιόδωρα μας έδωσε το Tencel, το vegan leather και τα βιο-υλικά. Επίσης έδωσε την δυνατότητα στην παραγωγή να βάφει τα ρούχα μας, για παράδειγμα, χωρίς να χρειάζεται νερό και χημικές βαφές. Κι αν αυτό δεν κάτι, τότε τι είναι; Ίσως το ότι σήμερα μιλάμε για virtual- reality στον τρόπο που ψωνίζουμε. Οι καταναλωτές έχουν την δυνατότητα να δοκιμάσουν ρούχα και καλλυντικά, χωρίς κόπο, μέσω της τεχνολογίας και αυτό είναι κάτι που αλλάζει και θα το δούμε να αλλάζει περισσότερο τον τρόπο που ψωνίζουμε. Πλέον οι διαδικτυακές αγορές από το κινητό μας είναι η νόρμα, ενώ ο χώρος της τεχνολογίας μας φέρνει αλλαγές που ακόμη δεν μπορούμε να προβλέψουμε. Ραντεβού την επόμενη δεκαετία!
Photo by Tristan Fewings/Getty Images/Ideal Images
Photo by Vittorio Zunino Celotto/Getty Images/Ideal Images
Photo by Frazer Harrison/Getty Images for Coachella/Ideal Images
Photo by Gareth Cattermole/Getty Images/Ideal Images
Photo by Bryan Bedder/Getty Images for Harper’s Bazaar/Ideal Images
Photo by Amanda Edwards/Getty Images/Ideal Images
Photo by Dimitrios Kambouris/Getty Images for Tony Awards Productions/Ideal Images