Ο θάνατος της εμβληματικής περσόνας των οίκων Chanel και Fendi τον περασμένο Φεβρουάριο σήμανε, δίχως σκέψη, το τέλος μιας εποχής στον κόσμο της μόδας. Η ψυχρή βασίλισσα του χώρου, Άννα Γουίντουρ είχε άλλωστε πει «Ο Καρλ, περισσότερο απ’ όλους όσους γνωρίζω σε αυτό τον κόσμο, αντιπροσωπεύει την ψυχή της μόδας».  

Πολλά μέσα τον είχαν περιγράψει ως το «τελευταίο των μεγάλων, τον πιο μυθικό, αυστηρό, αντισυμβατικό, εργατικό και κυνικό και ως τον  άνθρωπο που πήρε έναν μικρό οίκο και τον ανέδειξε σε παγκόσμιο ηγέτη της βιομηχανίας της μόδας». Και είχαν απόλυτο δίκιο.

Ένας αληθινός εργάτης της μόδας, ο Γερμανός, γεννημένος στο Αμβούργο το φθινόπωρο του 1933 ή του 1935, ο Καρλ Ότο Λάγκερφελντ μεγάλωσε με έναν μεγαλοαστό βιομήχανο μπαμπά και μια 40άρα σικάτη, κουλτουριάρα μητέρα που του προσέφερε κάθε οικονομική άνεση και συγχρόνως του «γέμιζε» με τις φιλοδοξίες της. Εκείνη πρώτη πίστεψε πως το παιδί της αξίζει μόνο δόξες.

Και ο ίδιος την επιβεβαίωσε. Άλλωστε μόνο αυτός, με την εκκεντρική προσωπικότητά του, το ιδιαίτερο χιούμορ του και τον κυνισμό, κατάφερε να διαδεχτεί τη «κορυφαία» της ευρωπαϊκής μόδας, Κοκό Σανέλ.

Η πρώτη κολεξιόν που παρουσίασε το 1983 κρίθηκε αρνητικά. Με τη δεύτερη συλλογή, άρχισε να αποδομεί την Κοκό, αποθεώνοντας τουίντ, πλεξούδες και καπιτονέ τσάντες, βάζοντας το logo παντού και κάνοντας τους πάντες να σιωπήσουν με την ατάκα τους «Η Ωραία Κοιμωμένη ξύπνησε. Ξεχάστε ό,τι ξέρατε!». Μη ξεχνάμε άλλωστε ότι του χρωστάμε μία από τις μεγαλύτερες επαναστάσεις στη μόδα: τη γέννηση του prêt-à-porter.

Έπειτα από 60 χρόνια στον στίβο μόδας, έφτασε εκείνος ο Ιανουάριος που ο οίκος Chanel παρουσίασε την τελευταία του κολεξιόν. Στο φινάλε, για πρώτη φορά στην ιστορία του, η Βιρζινί Βιάρ (επί 32 χρόνια δεξί χέρι του Λάγκερφελντ) βγήκε για την «υπόκλιση», έχοντας πάρει από το χρίσμα από το ιερά τέρας της μόδας.

Ο «Κάιζερ» του χώρου, ήταν βαριά άρρωστος και σύντομα θα άφηνε την τελευταία του πνοή, έχοντας όμως καταφέρει με ένα μαγικό άγγιγμα να μεταμορφώνει όλα του τα σχέδια κάνοντάς τα συνώνυμα της ποπ κουλτούρας, αιώνιας κομψότητας και μοντερνισμού.

View this post on Instagram

A post shared by KARL LAGERFELD (@karllagerfeld) on