Στα social media και σε μεγάλα sites δεν επιτρέπονται όλα, περνάνε όμως πάρα πολλά πράγματα που δεν θα έπρεπε. Η συζήτηση δεν είναι καινούργια, αλλά τρεις μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες φαίνεται τώρα να την παίρνουν πολύ πιο σοβαρά από ό,τι παλιότερα. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό δεν είναι ηθικός και μάλλον συνοψίζεται σε δύο λέξεις: απώλεια εσόδων.

Μετά από τον τραγικό θάνατο του Τζορτζ Φλόιντ στις ΗΠΑ, που έκανε το ποτήρι να ξεχειλίσει και το κίνημα Black Lives Matter να γιγαντωθεί, μεγάλες εταιρείες αποφάσισαν να μποϋκοτάρουν διαφημιστικά το Facebook, ως ένδειξη διαμαρτυρίας επειδή δεν παίρνει μέτρα για να εμποδίσει την ανεξέλεγκτη διάδοση της ρητορικής μίσους. Στο παρελθόν, ανάλογες μεμονωμένες διαμαρτυρίες έπεφταν στο κενό. Μπορεί να είχαν εκφραστεί προβληματισμοί από διαφημιζόμενους που έβλεπαν τις καταχωρίσεις τους να φιγουράρουν δίπλα σε ρατσιστικά σχόλια, fake news και διαφόρων ειδών αρνητικό περιεχόμενο, χωρίς να έχουν εισακουστεί.

Να όμως που φτάσαμε στη συντονισμένη δράση πολυεθνικών που διαθέτουν μεγάλα διαφημιστικά κονδύλια, η οποία είχε μεγάλο κόστος και έκανε το μήνυμα να φτάσει στα κατάλληλα αυτιά. Σε αυτό έβαλαν επίσης το χέρι τους celebrities, με συμβολική 24ωρη αποχή τους από την ανάρτηση περιεχομένου, που είχε πολλαπλάσιο αντίκτυπο στους ακολούθους τους και έπληξε το κύρος διαδεδομένων εφαρμογών.

Για να μην είναι το πλήγμα ανεπανόρθωτο, Facebook, YouTube και Twitter κάθισαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την Παγκόσμια Ομοσπονδία Διαφημιστών και κατέληξαν σε μια συμφωνία που μπορεί να έχει αποτέλεσμα. Το πρώτο βήμα έγινε με το να συμφωνήσουν σε κοινό ορισμό του τι συνιστά ακατάλληλο περιεχόμενο, ρητορική μίσους και bullying, ώστε να εφαρμόζουν ανάλογα στάνταρ για την αντιμετώπισή τους.

«Πρόκειται για ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία προς την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στο διαδίκτυο», δήλωσε ο Λούις Ντι Κόμο, εκτελεστικός αντιπρόεδρος global media της Unilever. «Παρόλο που η αλλαγή δεν γίνεται σε μια νύχτα, σήμερα έγινε ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση».

Από την άλλη, εκφράζονται και επιφυλάξεις. «Οποιαδήποτε προσπάθεια να μειωθεί το επισφαλές online περιεχόμενο πρέπει να είναι ευπρόσδεκτη», δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ο Ντέιβιντ Μπαμπς, εκ μέρους της πρωτοβουλίας Clean Up the Internet. «Ωστόσο, μέχρι τώρα οι εθελοντικές πρωτοβουλίες από τα social media σπάνια έχουν ανταποκριθεί στις αρχικές υποσχέσεις. Οπότε ο χρόνος θα δείξει πόση διαφορά θα κάνει αυτή η υποκινούμενη από την αγορά πρωτοβουλία».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σαρλίζ Θέρον: «Τη στιγμή που θα χάσουμε την ελπίδα μας, θα χάσουμε τη μάχη»

Κεντρική φωτογραφία: Zach Gibson/Getty Images/Ideal Image