«Sherlock Holms: Η πνοή του Θεού», του Guy Adams

Μετάφραση: Χρήστος Μπαρουξής

Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Ο θρυλικός ήρωας του σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, ο Βρετανός ντετέκτιβ Σέρλοκ Χολμς, και ο πιστός φίλος και βοηθός του δρ. Τζον Χ. Γουάτσον αποκτούν εκ νέου σάρκα και οστά από την πένα του Βρετανού συγγραφέα και ηθοποιού Γκάι Άνταμς, ο οποίος έχει υποδυθεί με επιτυχία τον ρόλο του Χολμς και, επίσης, του έχει δώσει επανειλημμένως λογοτεχνική πνοή.

Στο μυθιστόρημα «Η Πνοή του Θεού» ο Σέρλοκ Χολμς, «ο άνθρωπος που έχει ασπαστεί μια εξ ολοκλήρου ορθολογιστική αντίληψη του κόσμου», έρχεται αντιμέτωπος με σκοτεινές μεταφυσικές και μυστικιστικές δυνάμεις. Η ιστορία διαδραματίζεται στο λυκαυγές του 20ού αιώνα, του αιώνα των σαρωτικών αλλαγών, της ταχύτητας και της επιστήμης, όπου οι προκαταλήψεις και οι δεισιδαιμονίες του παρελθόντος δεν θα έχουν πια θέση. Μόνο που κάποιοι μοιάζουν αποφασισμένοι να εμποδίσουν με κάθε τρόπο την έλευση της νέας εποχής.

Η υπόθεση που θα έσπερνε χάος στο Λονδίνο λίγο πριν μπει ο καινούργιος αιώνας ξεκινάει με τον αλλόκοτο θάνατο ενός νεαρού άνδρα, επιφανούς μέλους της κοσμικής κοινωνίας, μια νύχτα με χιονοθύελλα, στο κέντρο της πόλης, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες. Ο νεαρός είχε αφήσει μια χαρτοπαιχτική λέσχη, μάλιστα η τύχη τον είχε ευνοήσει, και κατευθυνόταν σε κάποιο μπαρ όπου σύχναζαν νεαροί του «καλού κόσμου». Δεν υπήρχε τίποτα που να εξηγεί την κατάσταση στην οποία βρισκόταν η σορός του, ένας παραμορφωμένος όγκος που έμοιαζε να είχε πέσει από μεγάλο ύψος. Ο μοναδικός μάρτυρας ορκίζεται στη Σκότλαντ Γιαρντ ότι στο σημείο δεν υπήρχε κανείς άλλος.

«Όταν η Πνοή του Θεού φύσηξε, το έκανε για πρώτη φορά στον νεαρό Ντε Μονφόρ, μέλος της κοσμικής κοινωνίας που συνήθιζε να σπαταλάει τα χρήματα των άλλων». Με την εμφάνιση του «δόκτορα της παραψυχολογίας», που θεραπεύει τις «παραψυχολογικές παθήσεις» με «υπερφυσικά» μέσα και ο οποίος προειδοποιεί τον Χολμς ότι αυτή η σκοτεινή υπόθεση αφορά και τον ίδιο, η πλοκή παίρνει ασυνήθιστες διαστάσεις. Ο άνδρας που βρέθηκε νεκρός είναι το πρώτο θύμα σε μια σειρά βίαιων επιθέσεων με στόχο την εξόντωση της βρετανικής μυστικιστικής ελίτ.

Στην προσπάθειά τους να βρουν την άκρη του νήματος, ο Χολμς και ο Γουάτσον ταξιδεύουν στη Σκοτία για να συναντήσουν το μοναδικό άτομο που μπορεί να τους βοηθήσει. Οι ορθολογικές πεποιθήσεις του Χολμς δοκιμάζονται από τις άγνωστες, σκοτεινές δυνάμεις που τους περικυκλώνουν. Κάτι απίστευτο και ανίερο τούς καταδιώκει ενώ εκείνοι αγωνιούν να συγκεντρώσουν μια ομάδα με τους πιο διακεκριμένους αποκρυφιστές της χώρας.

Καθώς ο 19ος αιώνας φτάνει στο τέλος του, το μέλλον της άλλοτε κυρίαρχης πόλης μοιάζει δυσοίωνο και πιο αβέβαιο από ποτέ. Ο διάσημος ντετέκτιβ και ο πιστός του βοηθός και φίλος θα καταφέρουν να σώσουν τη βρετανική πρωτεύουσα από τη σκοτεινή άβυσσο που απλώνεται γύρω της απειλώντας να καταπιεί και να αφανίσει τα πάντα;

«Sherlock Holms: Οι Θεοί του πολέμου», του James Lovegrove

Μετάφραση: Χρήστος Μπαρουξής

Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Ο μοναδικός ντετέκτιβ Σέρλοκ Χολμς και ο πιστός φίλος και βοηθός του δρ Τζον Χ. Γουάτσον, οι δύο δημοφιλείς χαρακτήρες της Μπέικερ Στριτ του Λονδίνου, βρίσκονται αντιμέτωποι με ακόμη μία σκοτεινή ιστορία, την οποία υπογράφει ο James Lovegrove. Ο βραβευμένος Βρετανός συγγραφέας και κριτικός λογοτεχνίας αναβιώνει σε άλλο ένα βιβλίο του τους πρωταγωνιστές που έπλασε ο σερ Άρθουρ Κόναν Ντόιλ στα τέλη του 19ου αιώνα και οι οποίοι παραμένουν αναλλοίωτοι στον χρόνο, εμπνέοντας νεότερους συγγραφείς.

O Σέρλοκ Χολμς έχει σταματήσει να εργάζεται ως ντετέκτιβ το 1903, έχει εγκαταλείψει το Λονδίνο και ζει σε ένα χωριό στο Σάσεξ, ασχολούμενος με τη μελισσοκομία και γράφοντας μονογραφίες. Ωστόσο, περιστασιακά αφήνει τον γαλήνιο βίο για να ριχτεί ξανά στη μάχη κατά του εγκλήματος. Αυτές τις φορές τυγχάνει να τον επισκέπτεται από το Λονδίνο ο Γουάτσον. Μια τέτοια περίπτωση είναι και αυτή που περιγράφεται στο θρίλερ «Οι θεοί του πολέμου».

«Χολμς, αν δεν κάνω λάθος, έχεις αναλάβει κάποια υπόθεση», είπα βγαίνοντας από το κτίριο του σταθμού. «Με διαβάζεις σαν ανοιχτό βιβλίο, Γουάτσον». Πράγματι, με το που φτάνει στο Ίστμπορν, το οποίο έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο δημοφιλή παραθαλάσσια θέρετρα της Αγγλίας, ο αφηγητής Γουάτσον αναλαμβάνει δράση στο πλάι του Χολμς. Βρισκόμαστε στα τέλη του 1913, όταν τα σύννεφα του πολέμου έχουν ήδη αρχίσει να συγκεντρώνονται πάνω από την Ευρώπη. Η Γηραιά Ήπειρος μοιάζει με ωρολογιακή βόμβα, έτοιμη να εκραγεί. Η εξιχνίαση του πρώτου εγκλήματος, δηλαδή της ληστείας ενός κοσμηματοπωλείου, δείχνει εύκολη υπόθεση για έναν ντετέκτιβ του διαμετρήματος του Χολμς.

Η καταλυτική ευφυΐα του όμως αποδεικνύεται, για ακόμη μία φορά, όταν καλείται να διαλευκάνει την υπόθεση που έχει σχέση με ένα πτώμα το οποίο ανακαλύπτεται στο ακρωτήριο Μπίτσι Χεντ, αρκετά κοντά στο σπίτι του. Αυτοκτονία, ατύχημα ή εγκληματική ενέργεια; Η τοπική αστυνομία αρκείται στην εύκολη εκδοχή της αυτοχειρίας. Συμβαίνει συχνά να πέφτουν απογοητευμένοι άνθρωποι από αυτόν τον απειλητικό βράχο. Ισχύει, άραγε, το ίδιο και για το θύμα, έναν νεαρό άνδρα ο οποίος είχε βιώσει πρόσφατα μια οδυνηρή ερωτική ιστορία;

Το ένστικτο του Χολμς, όμως, τον οδηγεί στην εκδοχή του φόνου. Καθώς εκείνος και ο Γουάτσον αρχίζουν τις έρευνές του, βαδίζοντας στα σκοτεινά μονοπάτια μιας μυστήριας και επικίνδυνης αίρεσης, μια συγκλονιστική συνωμοσία με απρόβλεπτες συνέπειες αρχίζει να ξετυλίγεται μπροστά στα έκπληκτα μάτια όλων.

Το μυθιστόρημα «Οι θεοί του πολέμου» είναι το δεύτερο βιβλίο του James Lovegrove που κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις «Ελληνικά Γράμματα» μετά το έργο του Ο λαβύρινθος του θανάτου. Εντάσσονται και τα δύο στη σειρά «Οι ιστορίες του Σέρλοκ Χολμς».

«Διαμορφώνοντας την προσχολική ηλικία», της Glenda Mac Naughton

Επιστημονική επιμέλεια: Μαρία Αμπαρτζάκη

Εκδόσεις: ΠΕΔΙΟ

Αντιλήψεις για τη μάθηση, το πρόγραμμα σπουδών και το παιδαγωγικό πλαίσιο

Παρουσιάζοντας διαφορετικές οπτικές, το βιβλίο προσφέρει πολύτιμη βοήθεια στους παιδαγωγούς ώστε να βρίσκουν τον δρόμο τους μέσα από εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις, να κάνουν εμπεριστατωμένες επιλογές και να αναστοχάζονται κριτικά το έργο τους. Προτείνει στρατηγικές και πρακτικές για την ανάπτυξη των μαθησιακών εμπειριών στην πρώιμη ηλικία, με στόχο τη βέλτιστη απόδοση και την ισότητα των παιδιών στην εκπαίδευση.

«Ψυχή γένους θηλυκού», της Emanuela Canepa

Μετάφραση: Γιάννα Σκαρβέλη

Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ  ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Η Ροζίτα, η κεντρική ηρωίδα του πρώτου μυθιστορήματος της Ιταλίδας συγγραφέως Emanuela Canepa, για το οποίο τιμήθηκε με το Βραβείο Italo Calvino 2017, δραπετεύει από το μελαγχολικό χωριό της και τον ασφυκτικό έλεγχο της μητέρας της και πηγαίνει στην Πάντοβα να σπουδάσει. Επτά χρόνια έχουν περάσει χωρίς να έχει καταφέρει πολλά. Η δουλειά στο σουπερμάρκετ, που τη χρειάζεται για να επιβιώσει, καθυστερεί τις σπουδές της και ο άνδρας με τον οποίο έχει σχέση είναι παντρεμένος και βλέπονται ελάχιστα. Εκείνη όμως έχει συνηθίσει να μη διεκδικεί τίποτα.

Την παραμονή των Χριστουγέννων, η Ροζίτα γνωρίζει τυχαία έναν ηλικιωμένο δικηγόρο, τον Λουντοβίκο Λέπορε, έναν άνδρα αυστηρό, κομψό, αινιγματικό και σκληρό. Εκείνος δείχνει ενδιαφέρον για την κοπέλα και την προσλαμβάνει με ικανοποιητικό μισθό ως γραμματέα μερικής απασχόλησης, ώστε να έχει περισσότερο χρόνο για το πανεπιστήμιο. Στο γραφείο όμως αρχίζει να τη βασανίζει με κακεντρεχείς παρατηρήσεις που φανερώνουν τον μισογυνισμό και την απαξία του για τις γυναίκες. Η Ροζίτα τον ανέχεται γιατί τον έχει ανάγκη, ή τουλάχιστον έτσι νομίζει. Δεν συνειδητοποιεί όμως πόσο βαθιά την αλλάζει αυτή η σχέση. Στο τέλος θα καταλάβει ότι, με κάποιον παράδοξο τρόπο, παρότι κλεισμένη σε κλουβί, έμαθε να είναι ελεύθερη.

Με μια λεπτεπίλεπτη και παραστατική αφήγηση, το Ψυχή γένους θηλυκού αποκαλύπτει τις αντιφάσεις των γυναικών και την εύθραυστη φύση των ανδρών. Στο υπέροχο κείμενο της Canepa οι ισορροπίες δυνάμεων ανατρέπονται και φαίνεται ξεκάθαρα πόσο ανίσχυροι είμαστε μπροστά στον άνθρωπο που αγαπάμε.

«Επικίνδυνες γειτονιές» του Jonathan Kellerman

Μετάφραση: Βαγγέλης Γιαννίσης

Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Οι «Επικίνδυνες Γειτονιές» είναι το νέο βιβλίο του κορυφαίου Αμερικανού συγγραφέα ψυχολογικών θρίλερ, Τζόναθαν Κέλερμαν. Εντάσσεται στη δημοφιλή σειρά με πρωταγωνιστή τον διακεκριμένο ψυχολόγο-εγκληματολόγο Άλεξ Ντέλαγουερ, που μαζί με τον υπαστυνόμο Μάιλο Στέρτζις διερευνούν τις πιο σκοτεινές πτυχές κάθε υπόθεσης.

«Μόλις ξέρεις τι θέλεις να βρεις, η συλλογή των στοιχείων αποδεικνύεται παιχνιδάκι». Αλλά μέχρι να φτάσουν σε εκείνο το σημείο, ο Μάιλο Στέρτζις, από το Αστυνομικό Τμήμα του Δυτικού Λος Άντζελες, και ο ευφυής ψυχολόγος Άλεξ Ντέλαγουερ, συνειδητοποιούν ότι σε αυτή την ιστορία ο δρόμος θα είναι μακρύς και δύσβατος. Γιατί παρά τη χαρισματική ματιά των δύο αντρών, η σκηνή του αποψινού φόνου είναι ακατανόητη και απίστευτα βάναυση. Δεν υπάρχουν σταγόνες αίματος, ίχνη πάλης ή άλλα στοιχεία αναγνώρισης, καθώς το πρόσωπο και τα χέρια του θύματος έχουν αφαιρεθεί. Κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει γιατί ένα τόσο κακοποιημένο πτώμα βρέθηκε σε αυτή την εύπορη κατοικία. Οι ένοικοι του σπιτιού –ο Τσετ Κόρβιν, η γυναίκα του και τα δύο παιδιά τους– ισχυρίζονται ότι δεν γνωρίζουν το θύμα. Και δείχνουν αρκετά φειδωλοί στις πληροφορίες που είναι πρόθυμοι να μοιραστούν με την αστυνομία. Και πάλι όμως οι πληροφορίες που δίνουν είναι περισσότερες συγκριτικά με αυτές που αποκαλύπτει ο ανατριχιαστικός γείτονάς τους, ένας διάσημος σκιτσογράφος κινουμένων σχεδίων με απαράδεκτα αντικοινωνική συμπεριφορά. Καθώς η έρευνα προχωρά, ο Μάιλο και ο Άλεξ αντιλαμβάνονται ότι σε αυτή τη γειτονιά υπάρχουν περίεργα μάτια, καχύποπτα μυαλά και φλύαρα στόματα. Όσο ο Μάιλο μειώνει τη λίστα των υπόπτων και ο Άλεξ προσπαθεί να ρίξει τα τείχη που φρουρούν τα πιο σκοτεινά μυστικά, ένα περίπλοκο δίχτυ διεστραμμένης αγάπης, ανελέητης απληστίας και κλονισμένης εμπιστοσύνης αρχίζει να ξεδιπλώνεται. Φαίνεται ότι όσο πιο περιποιημένο και πράσινο είναι το γρασίδι στα φροντισμένα και ακριβά σπίτια, τόσο περισσότερες αμαρτίες κρύβονται μέσα σε αυτά. Συμπεριλαμβανομένης της πλέον θανάσιμης.

Ο Τζόναθαν Κέλερμαν περιπλανιέται στις επικίνδυνες γειτονιές του Λος Άντζελες, της πόλης των ονείρων αλλά και των αντιθέσεων, και μας καθηλώνει με μια ασυνήθιστη ιστορία διαστροφής, μίσους και προδοσίας, όπου το σασπένς συνδυάζεται μοναδικά με την ψυχολογική ανάλυση, στοιχείο που αποτελεί σήμα κατατεθέν του συγγραφέα.

«Οι Αδιάφοροι» του Alberto Moravia

Εκδόσεις: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Οι «Αδιάφοροι» είναι το πρώτο μυθιστόρημα του Αλμπέρτο Μοράβια, το οποίο έγραψε σε πολύ νεαρή ηλικία και θεωρείται το σημαντικότερο της λογοτεχνικής του καριέρας. Το έργο αυτό κυκλοφόρησε σε μία από τις πιο δύσκολες ιστορικά στιγμές της Ιταλίας. Ο Μουσολίνι είχε ήδη επιβάλει τη δικτατορία του και η χώρα όδευε προς τη συναίνεση και τη λαϊκή επικύρωση του φασισμού. Έχοντας ελάχιστο ακόμα ενδιαφέρον για την πολιτική, ο Μοράβια έδειξε, παρ’ όλα αυτά, με τον πιο γλαφυρό και άμεσο τρόπο, ότι ο φασισμός μετατρέπει τον θανάσιμο κίνδυνο της αδιαφορίας σε ένα απόλυτα υπαρξιακό προσωπικό καθεστώς. Το πορτρέτο που φιλοτέχνησε, αυτό ενός εικοσάχρονου νέου, αντιμέτωπου με την κατάρρευση της αστικής οικογένειάς του, αλλά και της ίδιας της χώρας του, παραμένει αξεπέραστο μέχρι και σήμερα.

Στο βιβλίο ο αναγνώστης θα βρει μια εξαιρετική εισαγωγή του έγκριτου Ε. Σανγκουινέτι, ένα σπουδαίο κριτικό σημείωμα της Α. Γκραντέλις, καθώς και τέσσερα σημαντικά και σπάνια κείμενα του ίδιου του Μοράβια που επεξηγούν και αναλύουν περαιτέρω τα νοήματα του έργου του αλλά και της εποχής κατά την οποία το έγραψε.

(Κεντρική φωτογραφία από τον Renee Fisher στο Unsplash)