Με πρωταγωνιστές τον Jean–Guihen Queyras, έναν από τους πιο εμβληματικούς βιολοντσελίστες της εποχής μας, τον ανερχόμενο βιολονίστα- φαινόμενο Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα και πολλούς αναγνωρισμένους Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες, οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας πραγματοποιούνται φέτος για τέταρτη χρονιά, από 25 μέχρι και 29 Σεπτεμβρίου.
Οι Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας ιδρύθηκαν το 2017 από την τη βιολοντσελίστα Indira Rahmatulla, τον συνθέτη και Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας Στάθη Γυφτάκη και τον βιολοντσελίστα Δημήτρη Λάμπο και οργανώνονται από την Κοινωφελή Επιχείρηση Καλαμάτας «ΦΑΡΙΣ» και το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας.
Φέτος πραγματοποιούνται σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τελούν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Όπως αναφέρει ο Στάθης Γυφτάκης: «Η φετινή χρονιά είναι αναμφισβήτητα εξαιρετικά δύσκολη για τον τομέα της τέχνης γενικά, για τη μουσική και για όλους τους καλλιτέχνες. Μετά την ακύρωση των θερινών masterclasses του Φεστιβάλ λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, καταφέραμε να παρουσιάσουμε ένα τμήμα του συναυλιακού μας προγράμματος με ελληνικές και διεθνείς συμμετοχές,τηρώντας όλα τα μέτρα υγιεινής για την καταπολέμηση της εξάπλωσης της νόσου.»
Μεγάλος πρωταγωνιστής στο φετινό Φεστιβάλ είναι αναμφισβήτητα ο γάλλος τσελίστας Jean-Guihen Queyras, ένας από τους πλέον πολυδιάστατους και δημοφιλείς βιολοντσελίστες της εποχής μας, γνωστός για «τη μουσική του ευελιξία». Ο Queyras έχει εμφανιστεί δύο φορές στην Ελλάδα, μία φορά στο Ηρώδειο το 2019, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, όπου μαζί με την Αν Τερέζα Ντε Κεερσμάκερ, τη σημαντικότερη ίσως χορογράφο της εποχής μας και την ομάδα Rosas παρουσίασαν τις «6 Σουίτες για τσέλο» του Μπαχ και μία φορά το 2005 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με το Κουαρτέτο Arcanto.
15 χρόνια μετά την πρώτη εμφάνισή του στην Ελλάδα επιστρέφει στην πόλη της Καλαμάτας μαζί με τον γιο του και εξαιρετικά ταλαντούχο ζωγράφο, Jérémie Queyras για να ερμηνεύσουν «Τα Χρώματα του Ήχου», μια παράσταση με έργα μπαρόκ μέχρι σύγχρονο ρεπερτόριο, με ταυτόχρονο ζωγραφικό αυτοσχεδιασμό.
Η παράσταση εξερευνά τις ατελείωτες δυνατότητες της μουσικής και της ζωγραφικής, αλλά και τα όριά τους. Πώς επηρεάζει αυτό που ακούμε αυτό που βλέπουμε, αλλά και αντίστροφα, πώς επηρεάζει αυτό που βλέπουμε, αυτό που ακούμε; Αν η μουσική είναι η τέχνη της στιγμής, τότε η ζωγραφική θα πρέπει να είναι η τέχνη της διαιώνισής της. Από τον J. S. Bach μέχρι τον B. Britten, μέσω των G. Kurtág και H. Dutilleux, η ζωγραφική και η μουσική θα ανοίξουν έναν διάλογο με επίκεντρο σημαντικά έργα αυτών των συνθετών.
Στο τέλος, θα αφεθεί στην κρίση ακροατών να οριοθετήσουν τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ της ζωντανής στιγμής και του τι τελικά απομένει από το βίωμά της. (Κυριακή, 27.09.2020, ώρα 18:00, Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας)
Μία ακόμη κορυφαία στιγμή του φετινού προγράμματος αποτελεί η παρουσία του διεθνούς φήμης βιολονίστα Ιόνιαν Ηλίας Καντέσα και του συνόλου Caerus. Με ποικίλους συνδυασμούς οργάνων, αλλά και με έργα για σόλο βιολί, η συναυλία θα επικεντρωθεί στη μουσική δωματίου του 20ου αιώνα και στη σύγχρονη δημιουργία, με συνθέσεις των H. Winkelman, J. S. Bach, A. Schnittke, I. Ξενάκη, B. Bartok και B. Britten.
Παιδί μεταναστών που γεννήθηκε στην Αθήνα, με πολλές περγαμηνές, διεθνείς εμφανίσεις και ηχογραφήσεις, έχει συνεργαστεί ως σολίστ με την Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Μονάχου, τη φιλαρμονική του Λύμπεκ, τη Νέα Φιλαρμόνια της Φρανκφούρτης, τη Φιλαρμονική του Μπαντ Ράιχενχαλ, την Ορχήστρα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης κ.ά (Σάββατο, 26.09.2020 ώρα 18:00, Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας).
Τις υπόλοιπες μέρες του Φεστιβάλ, ο πιανίστας Μάνος Κιτσικόπουλος θα ερμηνεύσει έργα για σόλο πιάνο των Liszt, Chopin και Κωνσταντινίδη αλλά και δύο δικές του μεταγραφές σε έργα των Beatles. (Παρασκευή, 25.09.2020 ώρα 18:00, Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας).
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ Πασχάλης Τερζής: Η επιστροφή και η συνεργασία με την κόρη του
Ο Αρίωνας Γυφτάκης και το Τζαζ Τρίο του θα παρουσιάσουν, μέσα από έναν διάλογο με το φιλμ Δάφνις και Χλόη (1931) του ποιητή και πρωτοπόρου του Ελληνικού Κινηματογράφου Ορέστη Λάσκου, μια φρέσκια προσέγγιση στη μουσική συνοδεία κινούμενης εικόνας. Η προβολή είναι μία συμπαραγωγή με τη Filmhouse – Νέα Κινηματογραφική Λέσχη Καλαμάτας και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.
Βασισμένο στο ομώνυμο ειδύλλιο του Λόγγου (2ος αιώνας μ.Χ.), το φιλμ Δάφνις και Χλόη θεωρείται συχνά ως το πρώτο ευρωπαϊκό φιλμ με γυμνές σκηνές, γεγονός που συζητήθηκε αρκετά με την προβολή του το 1931. Η πλοκή τοποθετείται στη Λέσβο της ύστερης αρχαιότητάς και περιγράφει τη σεξουαλική αφύπνιση ενός αγοριού και ενός κοριτσιού. Ο Δάφνις και η Χλόη εγκαταλείπονται στην ύπαιθρο μετά τη γέννησή τους και υιοθετούνται και ανατρέφονται από δύο βοσκούς, τον Λάμονα και τον Δρύα. Τα δύο παιδιά μεγαλώνουν μαζί βόσκοντας τα κοπάδια των θετών γονέων τους και ερωτεύονται. Η πρωτότυπη μουσική του Αρίωνα Γυφτάκη θα συνοδεύσει, μέσα από την αρμονία, τον ρυθμό και τον αυτοσχεδιασμό, τη βουκολική διάθεση του φιλμ αναπτύσσοντας ταυτόχρονα έναν αισθητικό διάλογο με το κλασικό έργο του Λάσκου. Με επιρροές από μουσικούς όπως οι Steve Lacy, Alban Berg, Sam Rivers και Paul Bley, η μουσική θα ακολουθήσει την ερωτική αφύπνιση, αγωνία και απόγνωση των δύο νέων, χωρίς να περιορίζεται ωστόσο σε απλό συνοδό της κινούμενης εικόνας. (Δευτέρα, 28.09.2020, ώρα 20:00, Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας).
Τέλος, η πιανίστα Αλεξία Μουζά, ο βιολονίστας Felix Froschhammer και η βιολοντσελίστα Indira Rahmatulla θα επιστρέψουν στην Καλαμάτα ερμηνεύοντας έργα των Beethoven και Shostakovich. (Τρίτη, 29.09.2020, ώρα 20:00, Αμφιθέατρο Κάστρου Καλαμάτας).
Το πλήρες πρόγραμμα στο https://kalamatamusicdays.com